Ez a jövő: gigás(z) méretű játékok a marketen

2011.12.08. 12:06 Yarner

Pár napja írta az Android Police, hogy új androidos rekord született - a Generation of Chaos japán taktikai RPG android-portja installálás után nemes egyszerűséggel nekiáll egy 1,8 gigabájtos csomag letöltéséhez. A játék kistestvére, a Spectral Souls még egy könnyed másfél gigával is beérte. Nem tudom, Ti hogy vagytok vele - ez engem kicsit megütött, és arra sarkalt, hogy egy kis közös elmélkedésre invitáljalak Benneteket. (Caveat: hosszú lesz, kicsit elszaladt velem a ló!)

Néhány száz megás letöltések említésétől a rutinos androidos gémereknek már a szeme sem rezdül - wifi kell és türelem, meg némi hely az SD-n - hiszen még a Gameloft legújabb 3D-s címei is beérik olyan 500 mega körüli pakkal, ennyit igazán ki lehet szorítani.

A fent említett méret azonban már - úgy érzem - átlép egy komolyabb lélektani határt. Logikus volt, hogy el fogunk jutni ide: a játékok minőségének folyamatos javulása, a képernyők felbontásának növekedése természetszerűen vezet az egyre nagyobb és nagyobb helyigényhez is - azonban azt gondolom, hogy ez egyben egyfajta paradigmaváltáshoz is vezethet, ha más nem, a mobiljátékokról alkotott elképzeléseink, hozzáállásunk tekintetében.

Egyrészt, úgy tűnik, a játékok egyre nagyobb jelentőséget kapnak a mobilkészülékek piacán, ezzel pedig a súlyuk is megnő, hiszen pl. mi mással lehetne megindokolni egy négymagos tablet szükségességét, mint hogy sosem látott részletességű és kidolgozottságú játékokat lehet kapni rá? (A minden új készüléknél elhangzó "ezzel aztán már tényleg nagyon gyors lett a böngészés!" típusú dumákat meg felejtsük el, attól mindig a röhögőgörcs kerülget, egy HD videó lejátszásához, ami a másik tipikus PR-szöveg, pedig egy erős egymagos készülék is elég kellene hogy legyen, de két magon magától értetődőnek kellene, hogy vegyük.)

Ez viszont oda vezethet, hogy megváltozik a mobiljátékok célközönsége: egyrészt megjelenik/megjelent a mobilos hardcore gamer-réteg, mint fontos célközönség, másrészt a mobileszközök átveszik a drága hordozható konzolok szerepét, azaz a most DS-en vagy PSP-n játszók könnyen lehet, hogy következő generációs játékgépnek már egy ütős Androidot vesznek - feltéve, hogy lesznek olyan játékok, amik kiszolgálják az igényeiket - ez a fejlesztők dolga. A Sony-Ericsson szerintem igenis jó helyen kapisgált az Xperia Playjel, nem a koncepció volt a hibás, hanem kb. minden más a készülék megjelenése körül.

 

Másfelől pedig úgy néz ki, gyorsítva itt is lejátszódik a PC-s játékok evolúciója, amit viszont némiképp aggasztó jelenségnek is tekinthetünk. A mobiljátékokat pár éve a kreatív fejlesztők-alkotók kincsesbányájának kiáltották ki, hiszen olyan egyszerű ötletekkel, mint a Fruit Ninja, vagy olyan ügyesen összerakott élményt nyújtó játékokkal, mint pl. az Angry Birds, kis ráfordítással is hatalmas sikereket lehetett aratni. Azonban azt is be kell látnunk, hogy a "hőskorszakban" az egyszerű ötletek frappáns megvalósítására nem csak a saját kreatív impulzusaik vagy a mobilon játszó közönség különleges igényei késztették az alkotókat - egyszerű technikai akadályai is voltak annak, hogy ha valaki iPhone-os vagy androidos játékot fejleszt, akkor valami fizikai alapú ügyességi puzzle-t kezdjen írni, és ne a Shadow of the Colossust. A processzorok sebessége, a kijelzők mérete, a korlátozott kapacitású háttértár és a letöltéshez szükséges adatkapcsolat, no meg a fejlesztő oldaláról a szerverkapacitás mind-mind korlátozó tényező volt.

Ez mára a múlté. Mostanában az androidos sajtó egyik szállóigéje, hogy "2012-ben a tabletek teljesítménye utoléri az asztali konfigurációkét", és ha ezt túlzásnak is érezhetjük, az biztos, hogy a most reklámozott, Tegra 3-ra optimalizált játékok döbbenetes látványt ígérnek, olyat, ami simán kenterbe veri a megjelenésekor (jó 10 éve) hihetetlen élményt nyújtó Playstation 2-t, és már-már súrolja a PS3 által képviselt színvonalat is (Ne felejtsük, egy éve még azon álmélkodtunk, hogy milyen szépen lehet Androidon emulálni a PS1-es játékokat, meg hogy, nahát, már van nagyjából működő N64 emulátor is).

Ehhez a színvonalhoz viszont már kevés a kreativitás és az eltökéltség, egy Bladeslinger-szintű játék megalkotása bizony ipari méretű feladat, aminek csak megfelelő arányú haszon reményében lehet nekilátni - ez a logika pedig a PC és konzoljátékokon évek óta panaszolt spirálhoz vezet: a látvány és a minőség állandó (és kényszerű) feljődése egyrészt folyamatosan erősebb és erősebb hardvert igényel, másrészt egy ilyen méretű befektetést a kiadók már csak biztos megtérülés mellett vállalnak be, ami egyenes utat jelent a játékok tartalmi kiüresedéséhez.

A másik kérdés, ami visszavezet a cikk elejéhez, hogy vajon meddig tartható a jelenlegi értékesítési módszer, ha egy tipikus játék mérete elkezdi átlagban a fél gigát súrolni (lehet, hogy ez hamarabb bekövetkezik, mint gondolnánk...), és hogy mi lehet rá a megoldás. Adja a Market a tárhelyet a teljes letöltéshez? Vagy egyszerűen bízzunk az átlagos sávszélesség növekedésében (elvégre ma 200 mega jön le annyi idő alatt, mint pár éve 20)? Készüljön külön gémer Market, ami tud hatalmas fileokat is kezelni? Esetleg fizikai adathordozón kellene árulni a mobiljátékokat is? (Az USB OTG pl. simán lehetővé tenné, még pofás kis dizájnolt stickekkel is fel lehetne dobni az élményt...)

A másik út persze, hogy minden marad a régiben, és néhány kiemelt presztizsjáték mellett a piac alapvetően a félig vagy teljesen casual játékokból fog állni, amik még HD felbontásban sem nagyon nőnek túl az 50-100 megás mérethatáron, és elég lesz egy gyengébb kétmagos gép is a futtatásukhoz...

Ti mit gondoltok?


Címkék: érdekes játék android

A bejegyzés trackback címe:

https://androlib.blog.hu/api/trackback/id/tr193442210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.12.08. 17:10:19

ne almodozzunk, a jelenlegi armos szutykok, a kozeleben nincsenek a playstation 2 hardverenek
csak szeretnek elhitetni a porneppel ezt a csacskasagot

pán-európai romastratéga 2011.12.08. 17:17:52

én azt gondolom, persze lehet, hogy rosszul tudom, de a pc gamek se használják ki az elérhető magokat, egyet használ mind.. na majd akkor pont valami szaros device fogja használni a dual meg quad magokat?

Never 2011.12.08. 17:30:11

Ignorance is bliss... Gondolkodni, mielőtt kommentelünk. A magok kihasználtsága programozási kérdés. Az "ARM-os szutyok" pedig valójában rendkívül sokféle lehet, különösen GPU szempontból. Ez olyan, mintha valaki "a PC-s videókártyáról" beszélne. Nvidia 6200? AMD 6970 Crossfire?

Hozzáteszem, az ARM GPU-k sokkal gyorsabban fejlődnek, mint az asztali társaik (mondjuk a nulláról kezdik...) és nem kell hozzájuk házi atomerőmű, hogy elmenjenek. Aztán valakinek eszébe jut majd 4-6-8 ilyen magot egy NYÁK-ra tenni, és lehet, hogy az asztali gépekbe is inkább ilyet tennék otthon (mert akkor is csak 40 W lesz az össz fogyasztás és nem 400).

Flatline_ 2011.12.08. 17:33:16

Ha már játékoknál tartunk, én ugyan iPhone user vagyok, de az Infinity Blade 2 grafikáját az Androidos ismerőseim úgy nézték, hogy ezt meg hogyan csinálták. Azt hiszem grafikailag az a játék jelenleg überelhetetlen. Csak remélni tudom, hogy kiadják Androidra is.

nemjogasz 2011.12.08. 17:35:43

Lehet, hogy hülye kérdés, de van értelme mobilra komoly játékot fejletszteni? Mármint olyan játékot, amiben egy menet tovább tart 5 percnél? Elvégre az ember mobilon akkor játszik, amikor vár a buszra meg ül a fodrásznál. Plusz nem hiszem, hogy lehet kényelmesen játszani egy mobilon vagy akár tableten, mivel pl. nincs billentyűzet, és az pedig komoly korlátozás, hogy csak tapizással lehessen irányítani egy játékot. Még laptonpon se igazán kényelmes mondjuk rtsezni, úgyhogy elég szkeptikus vagyok a mobilos játékok továbbfejledősét illetően.

Sesquatch 2011.12.08. 17:58:22

@nemjogasz: nyilvánvaló, hogy nem minden típusú játékra jó.

De pl egy autóversenyzős játék egy tabon hasonló élményt nyújthat mint a pc-n, ott a tablet, lehet vele kormányozni (az egész tablettel) és grafikailag jóval a PS2 színvonala felett van már most is.

jönnek majd a kamera és giroszkóp alapú játékok, ahol az irányítás már nem tapizással lesz megoldva...

Nem tudom, szerintem 1-2 év múlva a legnagyobb különbség a ps3/xbox és a mobil között nem a grafikában lesz, hanem inkább abban, hogy társasági vagy egyedül játszható játékokat játszunk.
már most a legtöbb highend androidot / apple terméket hozzá lehet kötni a tévéhez, akkor meg minek vegyünk konzolt? esetleg a társas játékok miatt, vagy a move/kinect miatt, nem tudom...

Hozzáteszem, androidos mobilom van, ipadet is használok és most vettünk egy xbox-ot is, szóval (eddig még) nem vagyok elfogult egyik irányban sem.

SPQR300 2011.12.08. 18:13:25

Androidon már az is nagy fejlődés lenne, ha casual játékok készülnének tisztességes minőségben, nagyobb mennyiségben. iOS-nél valóban én is érzem ezt a váltást, és félek is, hogy piacot veszt az alkalmazásom. :(

efi 2011.12.08. 18:29:21

Na az sem normális, aki 5 percnél többet szütyörög bármelyik mobilos játékkal, esetleg pár logikai játékot kivéve, ami meg amúgy is minimáldesign-os. 10 centis képernyőn hangyafoci, akármekkora is a felbontás, akkor is csak 2 centis rajta főhős, idő és hely kellene hozzá, akkor meg nem egyszerűbb már leülni egy normális gép elé?

DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.12.08. 18:32:46

abba erdemes belegondolni hogy az 1 dollaros jatek arak mellett erdemes e nagy jatekot csinalni, nem valoszinu hogy ez lesz az altalanos, mert a jatek fejlesztes koltsege hamar eleri az 1-10 millio dollart

nemjogasz 2011.12.08. 18:42:26

@Sesquatch: az oké, hogy lehet kormányzást imitálni meg ilyesmi, de szerintem ez is csak ilyen casual, néhány perces max. félórás játékra jó, nem kényelmes játék közben hadonászni. Ez már a kinectnél meg a wiinél is így volt, egész egyszerűen nem kényelmes egy órán keresztül kapálózni. Olyan, mint a gitárhiró: poénnak, pár órás összjátékidőre jó, másra nem. Hogyis mondjam, ahhoz, hogy megközelítse egy PC-s vagy konzolos játék grafikáját, megérje sok tíz fejlesztőt, 3d-artistot meg egyéb embereket alkalmazni játéknak nyilván biztosítania kell legalább mondjuk 25-30 óra játékélményt. Ez mondjuk 8-10 nap 3 órás játékkal számolva, viszont tableten nem kényelmes 3 órát játszani. Szerintem ezért nem éri meg tabletre csilivili grafikás játékot fejleszteni, de persze majd a piac eldönti mire van igény.

nemjogasz 2011.12.08. 18:55:38

Ja, plusz itt megnézegettem a képeket a linken erről a generation of chaosról, és igazából nem értem, mi indokolja az 1,8 gigás méretet. Izometrikus nézet, kevés textúra, ilyen méretben a felbontásnak sem kell óriásinak lennie.

Dühöngő bika · http://napimorgas.blog.hu/ 2011.12.08. 18:55:54

Szerintem a kazuárok az egyik legnagyobb vásárlói réteg, nem hiszem, hogy a harcore játékosoknak szánt gigajátékok veszélyeztetnék az innovatív játékfejlesztők sikereit. Lsd. Farmwille.

Ezeknek az irreális 2Gbos szörnyeknek a megjelenése egyértelműen annak szól, hogy az eszközök beérték a konzolokat, és a fejlesztőknek a platform indulásánál is jelen kell lenniük, ráadásul remek lehetőség a piacszerzésre egy új piac, akár veszteség árán is.

Darkcomet 2011.12.08. 19:06:07

Én más oldalról közelíteném meg a dolgokat. Szerintem ne csak tisztán mobiltelefonba és tabletbe gondolkozzunk, hanem egy olyan hordozható eszközben, amit adott esetben rá lehet csatlakoztatni egy HD tévére, és maga a mobil eszköz csak egyfajta kontrolerként funkcionál. Innentől kezdve van ráció a nagy méretű, komoly minőségű játékoknak.

Darkcomet 2011.12.08. 19:14:55

@SPQR300: Pont elég az a mennyíségű casual game, ami jelenleg elérhető a marketen, ráadásul rengeteg minőségi fejlesztés is van közöttük. Sőt, most már olyan jatek is van,ami elsőre ide jelent meg, és majd egyszer talán ios-re is meg fog jelenni. Amúgy meg a Glu és a Gameloft játékai számomra szavatolják a minőségét, és innentől kezdve fölösleges vitatkozni azon, hogy van-e, és érdemes-e minőségi jatekot fejleszteni droidos eszközökre.

hallari 2011.12.08. 19:14:56

"A másik út persze, hogy minden marad a régiben, és néhány kiemelt presztizsjáték mellett a piac alapvetően a félig vagy teljesen casual játékokból fog állni, amik még HD felbontásban sem nagyon nőnek túl az 50-100 megás mérethatáron, és elég lesz egy gyengébb kétmagos gép is a futtatásukhoz..."

Szerintem ez a válasz. Pláne, hogy a fejlesztők gyakran az Iphone-t veszik alapplatformnak, mivel hasznot onnan lehet a leginkább kivenni. Ott viszont sokkal több a kazuár, mint az innovatívabb telefonokra fogékony Android vásárlók, akik ezt játékélményben is szeretnék viszontlátni. Ráadásul ha az Iphone 5 is csak 1,5 év múlva jelenik meg, addigra a droidos telók már rég tegra 3-asok lesznek...

SPQR300 2011.12.08. 19:57:59

tech.fortune.cnn.com/2011/11/21/piper-jaffray-android-app-revenue-is-7-of-iphones/

Én is gondolkodtam az Android fejlesztésen, de úgy érzem, egyelőre nem éri meg. Az Android Market bevételei csak 7%-át teszik ki az App Store-nak, miközben sokkal több Androidos telefon van. Sajnálom, remélem történik valami, hogy ez változzon.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.12.08. 22:46:01

@nemjogasz: éppen, hogy megjelenőben van ez a réteg is. Eleve, tablettel (szerintem) nem áll le az ember a villamoson játszani, ahhoz már le kell ülni egy fotelbe, akkor meg már lehet kicsit tartalmasabbat is játszani.
Van már mobileszközökre rengeteg MMO, egy rakás FPS, TPS, a rengeteg JRPG-ről nem is beszélve - ezek mind hosszú játékidőt igénylő cuccok.

Ami meg a wii-t és a Guitar Herot illeti, mind a kettő rekordokat döntöget népszerűségben, úgyhogy nem érdemes azzal lemosni őket, hogy "poénnak jó, de hamar ráun az ember". Úgy tűnik, sokan nem untak rá ;-)

Az irányítási paradigma-váltásra meg legjobb példa az egér-kontroller vita az FPS-ekben. Ami a Halo előtt elképzelhetetlen volt, mára etalonná vált.

Szóval csak azt akartam mondani, hogy változhatnak a dolgok.

turcsány karcsi elvtárs 2011.12.09. 00:37:36

@Sesquatch: nem igazán, egy asphalt gt akárhány még mindig nem hozza a turismo 3-4 szintjét

Yarner: ez a baj, h sokan fogalom nélkül írkálnak mindenfélét. halottál már a goldeneye-ról? és azt tudtad, hogy a medal of honor első két része nem is létezett pc-n, psx-en alapozta meg a sorozat ismertségét?
az irányítás probléma csak a fakezű, csökött agyú pc-s brigád véleménye volt régen is

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.12.09. 15:23:33

@turcsány karcsi elvtárs: Kösz az infót - bevallom, nem vagyok nagy fps-es, utoljára komolyabban asszem a Quake 1-gyel játszottam :-)

Ettől függetlenül a példa áll, és a kommenteden is látszik, hogy máig él a parázs vita a kontroller vs WASD kérdésben - ezt más ismerősöktől is hallom.

De hozhatok egy másik példát is - ki játszik manapság joystickkal? (ld Man in Black 2, amikor a kocsiban megjelenik egy PS kontroller a botkormány helyett :-) )

DeTomaso Silva 2012.01.05. 17:30:51

A mobilos játékok sosem fogják kiváltani PC-t. Nem csak a kontrollerről van szó (az is lényeges hátrány), szimplán a kijelző mérete szab gátat bármilyen komolyabb játéknak.
Bonyolultabb szimulátorok (pl. flight simulator), vagy pl. összetett stratégiai játékok platformja a büdös életben nem lesz egy vacak, aprócska telefon. FPS-re talán jó lehet kb. 30percig, amíg a folyamatos pixelvadászattól szét nem esik az ember feje. A giroszkópos irányításról meg csak annyit, hogy az ilyen módon vezérelhető autós programoktól pár perc után fáj az ember feje, mivel az agynak nem elég a már amúgy is rohanó apró frameket feldolgozni, még tetézi a bajt az is, hogy a user az egész kijelzőt ide-oda ráncigálja. Ez egy rendkívül buta megoldás, de nem is arról szól a történet, hogy jól használható legyen. A gyerkeknek tetszik és trendi, ezért megveszik/letöltik/használják...

DeTomaso Silva 2012.01.05. 17:44:09

@turcsány karcsi elvtárs:
"az irányítás probléma csak a fakezű, csökött agyú pc-s brigád véleménye volt régen is"

Ez nem ennyire egyszerű. A konzol főleg arcade játékokhoz alkalmas, ahogyan a hozzájuk párosított kontroller is. Azokban a (mondjuk ki, primitív) játékokban, melyekben az irányítás kimerül 5-6 funkcióban, tökéletes egy konzol kontroller. De próbálj meg pl. FSX-et, vagy X3-Reunion-t (ahol annyi funkció van, hogy a teljes billentyűkiosztás +SHIFT +CTRL +ALT változókkal együtt sem elég arra, hogy minden parancsot hotkey-re pakolj), netán Civilisation-t vagy más összetett stratégiát játszani egy konzol kontrollerrel. Nem jobb/rossazbb, hanem lehetetlen!

Google+
süti beállítások módosítása