Hány Ubuntu fér el egy Androidban?

2012.11.14. 10:38 Yarner

Az Ubuntu for Android projekt nem számít újdonságnak, mi is írtunk róla még februárban. Emlékeztetőként: a terv lényege az, hogy egy jó erőben lévő Androidos telefon megfelelő szoftveres varázslatok feltelepítése után egy billentyűzettel, egérrel, monitorral ellátott dokkolóba dugva mintegy varázsütésre teljes értékű, Ubuntut futtató linuxos PC-vé változna.

ubuntu.png

Az ötletgazda Canonical most kiadott egy kis videót, amiben vicces formában elmagyarázzák, hogy egy átlagos felhasználó élete miért is lesz teljesebb és boldogabb, ha a Ubuntut rak a telefonjára. 

A filmecske célja elég egyértelmű: keresletet próbál generálni, azaz az átlagos felhasználó figyelmét szeretné felhívni a termékre. Milyen az átlagos felhasználó? Szereti a kütyüket, szeret topon lenni, és van rá pénze (elvégre négymagos csúcstelefon lapul a zsebében), szeret játszani, otthon Macen vagy Windowson dolgozik és valószínűleg az életben nem hallott még az Ubunturól. Na neki próbálják most megmagyarázni, hogy nincs másra szüksége a boldogsághoz, mint egy ubuntus PC-re, ami egyben a telefonja is. Eközben a hardcore androidosok tetemes részét is jó eséllyel sikerült felbőszíteni, a reklám ugyanis eléggé lenéző hangnemben kezeli a Szent Mobiloprendszert. Kíváncsi leszek a kommentekre, kinél mi veri ki a biztosítékot...

Mindenesetre az ötlet nem feltétlenül rossz, de úgy tűnik,a technikai megvalósítás nem lesz egyszerű. Az OMG Ubuntu augusztusban egy brazil rendezvényen készítette az alábbi videót a rendszer működéséről. Bár a szöveg portugál, az események elég jól követhetők így is (a videó eredeti oldalán egy kedves kommentelő lefordította a teljes szöveget is). A cég képviselője elmondja, hogy a legfőbb problémát az jelenti, hogy az ubuntus runtime beépítéséhez minden egyes hardverhez hozzá kell szabni a rendszert, a driverek pedig a legtöbb esetben nem túl egyszerűen elérhető dolgok. A cég stratégiája most az, hogy készülékgyártókkal tárgyalnak, azt szeretnék elérni, hogy egyes készülékek eleve Ubuntuval érkezzenek a boltokba. Állítja, hogy már van gyártó, aki dolgozik a megvalósításon. Meglátjuk, mi lesz belőle!


Címkék: linux hírek android ubuntu for android

A bejegyzés trackback címe:

https://androlib.blog.hu/api/trackback/id/tr174906532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chabusch 2012.11.14. 11:58:37

Ó, ez nem valami jó megoldás.

Szóval, a megoldáshoz kell billentyűzet, monitor, dokkoló és ha anno szerettem, hogy a PC-men van 500GB hely a családi fotóknak (a cloud fontos adatoknál adatbiztonsági okokból nem megoldás), akkor egy külső vinyó a dokkolóhoz csatlakoztatva. Amit megspóroltunk: a PC doboz tartalma vinyó nélkül, azonban plusz költség a dokkoló.

Az én PC dobozom vinyó nélkül konkrétan harmadannyiba se került, mint a telefonom, mégis erősebb, lehet vele Portal2-t játszani, stb. Az ubuntu által kínált megoldás tehát minimális spórolás mellett jelentős hátrányt jelentene, emellett az általa felvillantott előny nem valós: most is sokszor csinálom, hogy egy doc fájlt a telefonomon cipelek, rádugom a pc-re külső meghajtóként, szerkesztgetem, majd leválasztás után a telefonon tovább folytatom.

Majd amikor a telefonomban is lesz 1TB hely, akkor majd talán visszatérhetünk erre.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.11.14. 12:11:51

@chabusch: Hát, valahol el kell kezdeni... Most nem akarok flame-et szítani, de ott az Apple, ami az 5. szériánál is csak szemetet gyárt és olyan buktákkal küzd, hogy az nevetséges.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2012.11.14. 12:27:53

@Tomi from Space: jól van, Tomi, oké, igyál egyet... :-)
Ne tereljük a témát, az biztos, hogy az almás gépekből egyhamar nem lesz asztali PC, azzal a saját konkurenciájukat csinálnák meg.

Egyfelől én is azt gondolom, mind chabusch, az asztali gépet az izom-háttér, stb igényes feladatokra tartogatom.
Másrészt az Android is képes elfutni desktop oprendszerként is, egyedül az ablakos alkalmazáskezelést nem oldották még meg rendesen, de a full HD kijelzőkkel nem kizárt, hogy ez is hamarosan meglesz.

A mobilból PC megoldással egyelőre kizárólag a Microsoft van jó versenyhelyzetben, ha a kiépült windowsos alkalmazás-kört mind lehet futtatni WP8-as eszközökön, az komolyan elgondolkoztathatja a felhasználót.

Az, hogy a desktop világban ismeretlen androidos alkalmazásaim helyett épp olyan ismeretlen linuxos alkalmazásokat használhatok, a legtöbb júzernek kevés vigasz lesz, ha előtte windowson vagy mac-en töltötte az életét - és a dokkoló is pénzbe kerül.

decoati 2012.11.14. 12:53:55

"Kíváncsi leszek a kommentekre, kinél mi veri ki a biztosítékot..." báháhá... az Ubuntu. :)
Egyfelől: nemrég állítottam be egy debianos gépet itthon (ugyanis a powershell-t nem vágom, így vagy programozok, vagy scriptkiddy-t játszok linuxon, b válasz), totál meglepődtem hogy a free videokártya driverrel (tehát nem a zárt gyárival) pöccre, hákolás nélkül egészen elfogadható 2d gyorsítással tudott működni aaaz... Nvidia Gforce 5200-as kártyám, ami ugye nem egy friss vas. :D
Másfelől: a 4.2 ugye támogatja a Miracastot, és a Samu már jelentett be Miracast-képes kijelző sorozatot. Kérdés, mi a működőképesebb megoldás: egy ilyen Ubuntus izémicsoda, vagy egy Miracast monitor egy BT keyboarddal?

Rwindx 2012.11.14. 18:10:50

A számítógépeimen Ubuntu fut, a mobilomon Android van, de ennek így nem sok értelmét látom, erőforráspocséklás az egész.

Beszerzesi.Info · http://www.beszerzesi.info/ 2012.11.14. 18:56:48

A legnagyobb probléma szerencsére megoldódott így a heavy userek is átállhatnak:

Angry Birds on Linux
www.youtube.com/watch?v=XIqNac3jtdM

egy atlag 2012.11.14. 19:05:03

így végre lesz valami értelme a zokostelefonoknak, nem csak divatcikként fog funkcionálni. a felhasználók 99%-a netezésen, fotó és filmnézésen kívül nem használja másra a desktop pc-t és erre egy mai csúcs okosteló pont elég.

egy atlag 2012.11.14. 19:09:16

@chabusch: ja, így még izgibb lesz, mikor a metrón a ratyigyerek kikapja a kezedből a telefont...

Fing adót !!! orbánmentesítő (szarási adót is !) ( · http://opensuse.org 2012.11.14. 19:48:18

@egy atlag:
Hát igen .. mennyi is egy mai csúcs teló? 160-200K ? Nos ezért igen izmos PC-t lehet összehozni.
"a felhasználók 99%-a netezésen, fotó és filmnézésen kívül nem használja másra a desktop pc-t"
Ez így van. Viszont a fent említett felhasználók 99% a PC-t (tudom tudom hihetetlen) !!!játékra!!!, dvd (uram bocsáss meg blueray) írása is használja.
Mennyi fps-t lehet kipréselni egy csúcs telóból mondjuk a Rage -el szeretnék játszani vagy a Far Cray 3 -al? Olyan 0 körül ?
Amikor a havertól kölcsön kapott bluyray le akarom rippelni magamnak ahhoz hogyan kezdjek hozzá?
Kinyomtatnék egy pályázatot, hogy ?

eßemfaßom meg áll 2012.11.14. 21:03:47

@Fing adót !!! orbánmentesítő (szarási adót is !):
"felhasználók 99% a PC-t (tudom tudom hihetetlen) !!!játékra!!!, dvd (uram bocsáss meg blueray) írása is használja"

LOL

european commonwealth (törölt) 2012.11.14. 21:38:34

ezt igazából a samsung tudná megcsinálni úgy, hogy a galaxy keresztül kasul fut a gyári mobilon, táblagépen, asztali gépen, tévés konzolon. ugyanaz az operációs rendszer a legkülönfélébb samsung hardver elemeken. ugyanezt nyilván eléri a google a nexus termékcsaláddal.

a canonical mögé felsorakozhatnának az európai gyártók: a nokia, az olivetti, a siemens és a philips, valamint a logitech. lehetne egy ilyen európai platform. az európai gyártók számára ez kérdések: nyílt forrásokon alapuló összefogás, vagy összeomlás.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.11.14. 23:53:07

@Fing adót !!! orbánmentesítő (szarási adót is !): BlueRay-t rippelni? Mi van Veled ember? :D Nem hallottál még a gonoszról? A csúf, kopasz n*o*e-ról? :D

ergerberger 2012.11.15. 04:30:50

@Fing adót !!! orbánmentesítő (szarási adót is !):

"Hát igen .. mennyi is egy mai csúcs teló? 160-200K ? Nos ezért igen izmos PC-t lehet összehozni."

És az izmos pécédet hogyan viszed magaddal mindenhová, mi? Próbáld meg zsebre vágni, mint a telódat, heresérvet kapsz bazdmeg!
Megnézném, ahogy az izmos gémer pécédet viszed magaddal a budira, hogy szarás közben Subbát olvassál... ott fosnál be helyben a gatyádba, amikor megemeled!

"dvd (uram bocsáss meg blueray) írása is használja.
Amikor a havertól kölcsön kapott bluyray le akarom rippelni magamnak ahhoz hogyan kezdjek hozzá?"

DVD-írás meg Blueray-rip?! Mi az úristen bajod van neked, bmeg, felment a lázad, félrebeszélsz? Nem nézed a naptárt? 2012 van, toszd meg a kecskét!!!
Ki a túrós-vérveres tököm ír ma DVD-t, meg rippel filmet? Már a Rippel fivérek se, te pojáca...
Torrent van meg pendrive, vágod?

Hány éves vagy, apám? Hatvan?

treffhetes 2012.11.15. 06:28:36

Szerintem itt nem feltétlenül kell drága telefonban gondokozni. Ott vannak a pen drive formájú kisebb kütyük is. 67USD-s árcédulával. Elég ha valaki az mk808-ra guglizik. Szerintem ott igenis van létjogosultsága az ubuntunak is

pjm 2012.11.15. 07:34:11

Ami a jó a dologban, hogy valaki rájött végre, hogy a telefon-pc összekötése, buzi szinkronizáció és egyéb varázslatok helyett egy platformon oldja mg az alap feladatokat. Nekem folyamatosan gondom a telefon naptár és pc naptár összehozásának hiánya, amit ugyan a gmail alatt valamilyen szinten lehet kezelni, de miért KELL használnom egy google fiókot csak azért, mert a saját domain alatt lévő levelező fiókokat nem lehet linux alatt szinkronizálni az androidos telefonnal? Igenis csak fejlesszék ezt a gondolatot tovább és akkor lehetséges, hogy többen rá fognak kapni. Ja egyébként a másik lehetőség az outlook, de mit tegyen az ember, ha a windows irányába nem akar visszalépni?

pjm 2012.11.15. 07:36:55

@ergerberger: Szép kerek összefogott válasz volt. Gratulálok. Én írok még DVD-t és 52 éves vagyok. Valami ész érvet kerestem, de nem találtam, csak ehhez vagyok szokva. Bocs.

Pepinke 2012.11.15. 08:36:31

1. A videó elsősorban tényleg az átlagfelhasználókat célozza meg! Nem a "gamereket" és nem a power usereket.
2. Ez a megoldás még nincsen kész, tehát kb minden változhat még addig, amíg kereskedelmi forgalomba hozzák. Ha hozzák egyáltalán...
3. A Valve például már rendesen fűti az Ubuntu-s Steam-et. Nem hülyegyerekek azok, tudják miért csinálják.
4. Úgy gondolkodnak páran, mintha a mostani mobil tecnológia maradna mindörökké. Pedig nem. A tárhelyek és a teljesítmények folyamatosan nőnek, tehát mire ez a cucc elkészül, talán alap lesz egy 64gb tárhelyű telefon, 4 maggal. Nem a mostani állapotból kell kiindulni.
+1. Szerintem ez elég komoly innováció. Én drukkolok a projectnek!
:)

2012.11.15. 09:26:55

@Fing adót !!! orbánmentesítő (szarási adót is !): a PC kifejezés az, hogy biztonsági másolatot készítesz egy bluray-ről.

asola 2012.11.15. 10:09:24

Ez az Ubuntu for Android egy brilliáns ötlet.

A telefonon gyakorlatilag semmilyen érdemi munkát nem tudsz elvégezni, annak ellenére, hogy az új, négymagos, 2GB RAM-os telókban bőven megvan a kraft egy teljes desktop operációs rendszer futtatására.

Ez a konstrukció lehetővé teszi, hogy egy HDMI kábel segítségével (vagy nemsokára a wifi-s kijelző csatlakozással, kábel nélkül) rákapcsold a telót a monitorra, majd a bluetooth-os egérrel és billentyűzettel neki tudj állni érdemi munkát végezni.

Az Ubuntu alatt teljes értékű alkalmazások vannak (LibreOffice, Thunderbird, GIMP, Ubuntu, Shotwell), amelyek nagy-monitor/billentyű/egér hármasra vannak optimalizálva és emiatt hatékonyan tudsz dolgozni velük. Ellentétben az Android-os appokkal, amelyek jelen állás szerint közelébe sem jönnek a desktop-Linux-os alkalmazások tudásához.

Az Android és az Ubuntu ideális páros ehhez, mivel ugyanazon a Linux kernelen futnak egymással párhuzamosan (nincs duál-boot és nagyon kevés elfecsérelt erőforrás). Amíg a desktop-on dolgozol, addig is működik az összes Android-os funkció és app (ablakokban jelennek meg az Ubuntu desktop-on).

Nem értem milyen driver-ekről beszél a cikkíró, mert ezek a közösen használt Linux kernelből jönnek mind az Android-os GUI, mind a Linux desktop számára. Az egyetlen, amiről tudok az az Xorg-driver, ami az Android alatt nincs és az Ubuntu számára külön fel kell tenni a teló ROM-jára. Minden mást az Ubuntu az Android-os környezetből vesz. (lásd a korábbi termékvideókat). Az Xorg driver pedig majd mindegyik komoly teló processzorhoz rendelkezésre áll, csak be kell tennie a ROM összeállítójának (Tegra3, Exynos és társaik)

Az Apple soha nem fog ilyet csinálni, mert ezerrel védi a laptop/desktop termékeladásait.

A Microsoft nem fog ilyet beépíteni a WP8-ba, mert alapvetően a stratégiájuk ellen megy (csak Metro-s alkalmazás maradjon, a desktop-ot kiírtani minnél hamarabb).

A legtöbb embernek egy mai négymagos teló bőven kiszolgálja a személyi számítógépes igényeit is egy ilyen HDMI/dokkolós konstrukcióban.

eßemfaßom meg áll 2012.11.15. 10:41:53

@pjm: én is írok dvd-t, munkaköri feladat, de a fent emlitett 99% lassan azt se tudja, mire való eredetileg a gépébe épitett pohártartó. Saját családon belül van 4 gép 6 felhasználóval, ebből az én gépem az egyetlen ami irt/olvasott optikai hordozót az elmult 2 évben és én voltam az egyetlen juzer akinek erre igénye volt. A maradék 5nek bőven elég lenne az is amit egy fentebb emiltett 60$-os pendrive tud.

Moan 2012.11.15. 10:52:56

@ergerberger: No te meg karámban szocializálódtál, hogy ilyen trágya a stílusod? :)

Csatlakozom @eßemfaßom meg áll: -hoz. Gamer nincs olyan sok, az is fiatal, aki majd abbahagyja a játékot. A többségolyan dolgokra használja a PC-t amihez nem kell erőmű. Ezért is szorult vissza a PC a piacról és lett egyre több notebook, amit lassan a notepadok szorítanak ki teljesen. Azok sem erőművek pedig... Én a magam részéről utálom a sok féltéglát, de szeretek nagy képernyőt bambulni, így az okostelóm a lehető legapróbb, viszont már az első telefonomat is addig tuningoltam, míg "ráláttam" PC-ről amennyire csak lehet. De a családtagjaimnak pont elég lenne a telefnhoz kapcsolva egy monitor...így elhagyható lenne a billentyű meg az egér is. Oldják meg Ubuntuák azt, hogy érintőképernyős maradjon a cucc, aztán lehet venni "okostévét" is a telefonhoz. :)

Az Utolsó Csillagharcos 2012.11.15. 10:57:12

Teljesen hibás koncepció. Senki sem akar 1 vasat sokmindenre használni, csak minden vasán szeretné elérni az összes szolgáltatást. Az XBox, SmarTV, tablet laptop sorból konkrétan semmit sem tud helyettesíteni egy ilyen cucc. Szép teljesítmény, hogy megcsinálták, meg olyan aranyosak ezek a linuxos gyerekek, de nem értik a világ működését.

decoati 2012.11.15. 10:59:00

@asola: és eljövé az Úr 2015-ös esztendeje. Az okostelefon eladások adják az össz. eladott telefonkészülékek 97%-át, ebből Android 75%. A verzió 6.2-nél tart, a teljesítmény brutális, a Google kapcsolt szolgáltatásai tényleg a mindennapok részévé váltak. A hw paletta elképesztően széles, színes e-ink panelektől a 4"/full hd telefonokon át a különféle multimédia tartalmak megjelenítéséhez szükséges eszközökig. A nyomtatott sajtó teljesen kihalt, a szolgáltatók gyakorlatilag ingyen adják a tabletet az elektronikus tartalom előfizetésekért cserébe. A desktop pc/laptop eladások romokban, már szinte csak cégek vásárolnak ilyesmit. Nyomtatott dokumentumokkal a kutya sem futkározik, max. pdf-ek cloud linkjei fordulnak meg kommentelésre, és szignálásra. A 100G free cloud storage teljesen alap, de bármennyit lehet vásárolni.

Nincs több DVD polc, nincs több tyúkbél köteg, nincs több ktv előfizetés, nincs több újságos stand, könyvespolc is csak nosztalgiából. Van viszont 4K kijelző, és a legutolsó belépő szintű androidos kütyüről is simán irányítható multimédia center.

Milyen GIMP, ember?

Moan 2012.11.15. 11:04:01

@Az Utolsó Csillagharcos:

De én pont akarok egy vasat mindenre használni. Most is azt teszem amennyire csak lehet, de sajnos a rendszert nem tudom a zsebembe rakni, a telóm meg buta hozzá. De ha a telefonom erőmű lesz és ráköthetem az érintésérzékeny TV-re, akkor nálam nyert ügyük van. :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2012.11.15. 11:12:41

@decoati: Gimme five! :-)
Ebből egy önálló posztot is írhatnál :-)

2012.11.15. 11:20:08

Nekem jó lenne egy ilyen. Egész napos meló után akar a fene még otthon is erőlködni. Netezek kicsit, chatelek a haverokkal, megnézek a neten pár dolgot stb... Ehhez meg csak ide kellene raknom a telefont, nem kellene a laptopomat bekapcsolni stb... Nem rossz. Bár az ASUS Padphone 2 megoldás is tetszik. Amilyen sűrűn írok itthon dokumentumot ez is bőven elég lenne.

guy2 2012.11.15. 11:36:13

Amíg nem fut rajta a Microsoft Office, addig ugyanolyan életképtelen desktop szinten, mint maga a Linux.

Zabaalint (törölt) 2012.11.15. 11:42:32

Az igazi az lenne, ha egy olyan Linux disztribúcióval lenne ez megcsinálva, amin nem netbookokra tervezett Unity lenne, ilyen alapon Androidot is lehetne használni nagy képernyőn, billentyűzettel, az se lenne sokkal rosszabb.

Zabaalint (törölt) 2012.11.15. 11:45:10

Egyébként ezt leszámítva jó a koncepció. Csak lényeges, hogy desktopra egy normális ablakkezelő kell, mert csak akkor van értelme az egésznek.

Zabaalint (törölt) 2012.11.15. 11:46:25

@guy2:
Kb. a felhasználók hány százaléka használ olyan funkciót a MS Office-ban, ami a LibreOffice-ban nincsen?

ergerberger 2012.11.15. 20:36:10

@ergerberger: "Ki a túrós-vérveres tököm ír ma DVD-t, meg rippel filmet? Már a Rippel fivérek se, te pojáca...
Hány éves vagy, apám? Hatvan?"

@pjm: "Én írok még DVD-t és 52 éves vagyok."

Majdnem eltaláltam LOL ikszdé!

pjm 2012.11.15. 21:08:47

@ergerberger: Édesanyád és Édesapád hány éves? Élnek még hál Istennek? Azokkal is így beszélsz? És nem mosták még ki a szádat vésékefével? Na és ők szégyenlik magukat miattad? Szégyelld magad. Csak így egyszerűen, az érvek "ész" része nálad nem győz, azt látom.

Való 2012.11.16. 00:21:22

@guy2: Fut rajta az MS Office WineHQ :)

Egyébként az Ubuntu egyáltalán nem egy életképtelen rendszer, nagyon is jól össze van rakva. Kb. ott áll gyorsaságban, ahol most a Win8, ha nem gyorsabb. Nagyon régóta semmilyen driver telepítést nem igényel! A Windows csak most jutott el erre a szintre. A windows alkalmazások és játékok egy része működik rajta Wine emulátorral( semmi hókuszpókusz feltelepíted, aztán utána alapból telepítesz mindent úgy, ahogy windowson)

Én is használok Win-t, de az Ubuntu egyáltalán nem elveszett rendszer. A Technológia pedig abszolút előremutató ezzel a felhőtárhellyel dvd meghajtó hiánnyal STB.

Mindenkinek más preferenciái vannak kár ezen összeveszni. Én utoljára akkor tettem DVD-t a gépembe amikor, DOS-ról installáltam rá operációs rendszert. Azóta, ha újra kell húzni csinálok egy USB boot-ot. Számomra nem hiányoznak ezek, de azokat is meg tudom érteni, akik nem így használják a technikát, ahogy én...

Google+
süti beállítások módosítása