Q.bo először látja magát a tükörben - Intelligencia a láthatáron

Nagyon aranyos és egy geek-nek igazán szívbemarkoló videóra bukkantam most a neten. Q.bo robot, akit már jó ideje fejlesztenek először látja önmagát a tükörben és tudja meg, hogy az amit lát, nem más mint Ő. A reakció aranyos és kedves, de hát mit is várhatnánk egy "kisgyerektől", aki először vesz tudomást a létéről. Persze el lehet vitatkozni azon is és jogos vitaalap, hogy ezek a jópofa és érzelmes momentumok egy olyan globális katasztrófa előfutárai is lehetnek, mint amit anno a hollywood-i filmekben is láthattunk. Az bizonyos, hogy egyelőre kordában tudjuk tartani ezeket az erőket, de ha az igazi Mesterséges Intelligencia megszületik, akkor lehet, hogy kevés lesz beléjük táplálni Asimov 3 alaptörvényét. No, de ne legyünk ennyire borúlátóak, inkább élvezzük a csöppség első önmegvilágosodását :)

 


Címkék: videó robot android

A bejegyzés trackback címe:

https://androlib.blog.hu/api/trackback/id/tr94334054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

decoati 2012.03.23. 00:15:31

"hi, i'm dr. Sbaitso."
számomra legalább ennyire érdekes kérdés hogy ha az A.I. kerül terítékre, miért a rettegés, a védekezés kényszere, és a világvége a következő gondolat.
Nyilván képtelen megbirkózni az intelligencia fogalmával az, akinek nincs...
(oké, tudom hogy itt csak hatásvadász elem volt :))

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.03.23. 07:11:03

@decoati: Azért kerül az, mert magam is intelligens(nek tartom magam) vagyok és ismerem az embereket is...

Dinamit, atomreakció, hajózás - ezek mind-mind csodálatos technikai vívmányok még is több 10 millió ember életébe kerültek, mert az emberek képtelenek voltak intelligens módon használni. Úgyhogy hiába vagyunk relatíve civilizáltak, a legtöbb eszközt magunk ellen fordítjuk, vagy ha idővel lehetősége lesz rá, a legtöbb eszköz ellenünk fog fordulni.

Úgyhogy nem, nem hatásvadász elem volt, hanem a szomorú igazság :D

decoati 2012.03.23. 07:56:58

@Tomi from Space: nem rád gondoltam te! bár sejtettem hogy ide lyukadsz ki :)
Hát igen, attól függ mit értünk intelligencia alatt. Ha a problémamegoldó - és mintafelismerő képességet, akkor szimpla eszköz, de csak valaminek az eszköze.
Az asimovi kérdés az, hogy létezik-e a "dolgok mindenkori állásának" olyan logikus és kizárólagos folyománya, ami nem kívánt végeredményhez vezet. Ha igen, AKKOR veszélyes az az intelligencia, ami ezt az "egyenletet" képes megoldani, akár bármelyik elem kiiktatásával.
Természetesen szerintem, hiszen csak beszélgetünk. :)

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.03.23. 08:35:25

@decoati: Jó, hát az én gondolatomat firtattad :D

nyelv-ész 2012.03.23. 09:44:24

Nos, valaki valamikor Qbo programjába betette azt a mondatot, amit most hallottunk. Magától nyilván nem mondaná.

Messze van ez még az élőlények intelligenciájától, tanulási képességétől.

Qbo eltárol képeket a környezetéről, és bizonyos módszerek szerint később megpróbálja azonosítani őket. Ha később nem a tükörképét látná, hanem egy másik ugyanolyan robotot, akkor arra azt állítaná, hogy az a másik robot nem más, mint ő maga, hiszen ezzel a képpel ő saját magát azonosította.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.03.23. 09:46:42

@nyelv-ész: Igen, valószínűleg "meghekkelték". De azért érdekes és jövőbe mutatóbb fejlesztés, mint a Keepon + MyKeepon, amit szintén házi droidnak szántak, de végül sikerült annyira butára csinálni a kereskedelmi verziót, hogy nem való többre, mint szeget beverni vele a falba :(

ne most 2012.03.23. 10:01:57

@decoati: Az intelligens és nem intelligens úgy viszonyul egymáshoz, mint a gyors és a lassú. A gyorsaság nagyon fontos volt az ősidőkben, de a civilizációval a fontossága eltünt.

Thresher 2012.03.23. 10:07:00

Nekem inkább az az érdekes, hogy honnan tudja a robot, hogy ki az a "you"

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.03.23. 10:08:11

@Thresher: Na igen, ez egy alapkérdés. Én attól olvadtam el, amikor azt mondta, hogy: Woah :D

ne most 2012.03.23. 10:11:33

@decoati: "létezik-e a "dolgok mindenkori állásának" olyan logikus és kizárólagos folyománya, ami nem kívánt végeredményhez vezet" Ilyen mondatokat Qbo már nagyon régóta tud generálni, illetve némely bullshit generátor is. Hiába Asimovnak volt humorérzéke.

Savior 2012.03.23. 10:17:10

@Tomi from Space: Nyilván beprogramozták, hogy Q.bo == you (ha más mondja) == I (ha én mondom). Azért messze van ez még a Turing-teszttől :D

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.03.23. 10:23:52

vicces, ahogy a tudomány nevű szekta hívei intelligenciának hazudnak, egy előre megírt programot

és közben kitalált történetektől rettegnek... ahogy az szdsz... :x

Disintegrator Rising · http://disintegrator.blog.hu/ 2012.03.23. 10:33:53

@wmiki: gondolom aki M.I. programokat ír az elég okos ahhoz is, hogy tudja, ezeknek valójában semmi közük az intelligenciához. még senki se tudott intelligenciát alkotni.

AlexWolf 2012.03.23. 10:35:45

Van még qbo-ról hasonló videó. Yuotube-be írjátok be hogy "qbo mirror" az első video ez lesz, viszont a másodikban elétartanak egy tükröt és megkérdezik mit lát. Elsőre azt mondja, hogy eg qbo-t de ellenörzi, aztán elkezdi villogtatni az orrát és rájön hogy egy tükör van elötte. Ezután megkérik, hogy forduljonmeg és ott áll mögötte egy másik qbo. Itt is ellenörzi, hogy nem tükörkép-e, majd mikor nem az elkezdenek beszélgetni.

AlexWolf 2012.03.23. 10:37:10

@AlexWolf: *amikor rájön hogy nem tükörkép elkezd beszélgetni a másik qboval

guy2 2012.03.23. 10:55:53

és miről beszélgetnek? Amíg nem építik bele azt a célt, hogy rekonstruálja önmagát (és míg ezt nem tudja önállóan megtenni), addig még élőnek sem nevezhetjük, nemhogy intelligensnek. Az intelligencia nem egy önmagáért való dolog, azt az evolúció azért hozta létre, hogy a faj fennmaradjon.

Drusantia 2012.03.23. 10:59:23

@nyelv-ész: Tévedés, van fent video arról, hogy egy Jane234 (vagy hasonló) nevű fekete ugyanilyen robot elé beteszik. Előtte ugyanez a tükrös móka, felismeri magát, aztán a másik robotot beazonosítja mint másik Qbo és megkérdezi mi a neve, két mondatot beszélgetnek is.
Az orra helyén található ledekkel villog, és ha a robot képen nem látja ugyanezt a villogási mintát akkor az egy másik robot, nem ő. így dönti el mit lát :)

Disintegrator Rising · http://disintegrator.blog.hu/ 2012.03.23. 11:02:40

@guy2: bele lehetne építeni esetleg azt is hogy reprodukálja önmagát, de attól még ugyanúgy nem lenne élő. ma még az élet meghatározása is nehézségekbe ütközik, nemhogy egy élőlény megteremtése. az intelligenciáról nem is beszélve. szvsz amíg az élet titkára és teremtésére nem jövünk rá, esélyünk sem lesz a szó valódi értelmében mesterséges intelligenciát létrehoznunk. egyszóval nemkell aggódni, lehet még évezredek vagy évmilliók fognak eltelni, de azis lehet hogy sose jövünk rá ezekre a dolgokra.

pucros 2012.03.23. 11:07:54

Engem annak idején Penrose meggyőzött, hogy az emberi agy képességei bizonyíthatóan utánozhatatlanok pusztán algoritmikus eljárásokkal, akármekkora számítási kapacitást is teszünk bele.
Az A.I. akkor kezdene érdekes lenni, ha valami más elven működő szerkezetre épülne (kvantumszámítógépre).

Borenbukk 2012.03.23. 11:12:29

@guy2: Az intelligencia egy fogalom, amit mi hasznalunk, nem valami kobe vesett alapvetes. Egyebkent hulyen hangzik, hogy szerinted elobb elonek kell lennie valaminek, hogy aztan vizsgalhassuk, intelligens-e.

Borenbukk 2012.03.23. 11:16:38

@Disintegrator Rising: Miert kell ahhoz az elettel barmennyit is varialnunk, hogy mesterseges intelligenciat alkothassunk?

Disintegrator Rising · http://disintegrator.blog.hu/ 2012.03.23. 11:27:06

@Dr. Borenbukk: olvasd el Roger Penrose: A császár új elméje című könyvét és megvilágosodsz. épp most adta ki újra az Akadémia Kiadó

[c] 2012.03.23. 11:30:32

@pucros: Igen, azzal viszont az a probléma, hogy mi nem értenénk.

Disintegrator Rising · http://disintegrator.blog.hu/ 2012.03.23. 11:36:30

@Dr. Borenbukk: Penrose presents the argument that human consciousness is non-algorithmic, and thus is not capable of being modeled by a conventional Turing machine-type of digital computer. Penrose hypothesizes that quantum mechanics plays an essential role in the understanding of human consciousness. The collapse of the quantum wavefunction is seen as playing an important role in brain function. Penrose notes that the present home of computing lies more in the tangible world of classical mechanics than in the imponderable realm of quantum mechanics. The modern computer is a deterministic system that for the most part simply executes algorithms. Penrose shows that, by reconfiguring the boundaries of a billiard table, one might make a computer in which the billiard balls act as message carriers and their interactions act as logical decisions.

Rafkóblog 2012.03.23. 12:05:28

@nyelv-ész: Vajon mi lehet az a legkisebb elteres, amit mar akar eszre is vehetne, de nem vesz? Egy szepsegpont pl.?

pucros 2012.03.23. 12:16:08

@Disintegrator Rising: akkor miért vagy ilyen pesszimista? Lehet, hogy tíz év múlva itt a kvantumprocesszor, húsz év múlva meg a műember :)

Rafkóblog 2012.03.23. 12:29:13

@Disintegrator Rising: Narancs, tetves es dugo: A robotkurva c. kiseposzat ajanlom figyelmedbe :D

Disintegrator Rising · http://disintegrator.blog.hu/ 2012.03.23. 12:32:49

@Rafkóblog: de nekem igazi kéne, aki pont olyan mint egy nő, csak van hozzá egy nagy kikapcsológomb is :)

Rafkóblog 2012.03.23. 12:38:32

@Disintegrator Rising: Az a baj, h epp ez az egesz idea rakfeneje, a kikapcsolo gomb ... Allitolag a technologia kesz, csupan ezen hardware egyseg beszerelese okoz hihhhhetetlen kihivast a tudosoknak. Ti. ezen kicsi gombcsoka a bekerulesi ktsg 50%-at adja. Egyreszt, mert hyperszuperszonikusan fontos funkcioja van/lenne s igy nagy a tevesztes eslye, ami produkcios rizikot rejt magaban. Masreszt pedig feszegeti a "csendes no" paradigma ezidaig megoldatlan hatarait, s igy, azon tul, h eloszor meg kell oldani ezt a problemat, olyan fejlesztest kell moge tenni, ami egyelore urzslliardokba kerulne...

pucros 2012.03.23. 12:59:50

@Disintegrator Rising: sajnos az már van... sok is :D

Disintegrator Rising · http://disintegrator.blog.hu/ 2012.03.23. 13:03:56

@pucros: amúgy azért mert még ha mondjuk találnánk egy eljárást ami alapján úgymond le lehetne programozni az életet, a Földön az értelmes élet kifejlődése évszázmilliókon át tartó evolúció következtében ment végbe. valamint ha kievolválnánk is egy ilyen értelmes életet, az nembiztos hogy olyan értelemben programozható lenne, hogy teljes mértékben mi irányíthatnánk. persze ezek csak az én gondolataim.

Disintegrator Rising · http://disintegrator.blog.hu/ 2012.03.23. 13:04:56

@pucros: intelligenciában ez a kis zöld vödör veri őket az biztos, de kikapcsgomb nincs rajtuk sajna :)

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.03.23. 13:12:44

@Disintegrator Rising: A probléma ott kezdődik, hogy még jelenleg sem tudják definiálni az élet fogalmát, vagy hogy mi az, amitől valami élő, vagy élettelen lesz.

Én mint parasztgyerek úgy gondolom, hogy élet az, ami:

Fejlődik, alkalmazkodik a környezetéhez, van benne életösztön (megvédi magát és nem hal meg az első sarkon lemming módjára) és reprodukcióra képes. A reprodukciók során pedig javít az életben maradási esélyein. Alapvetően ez az evolúció.

Aki nézett elég Star Trek The Next Generations-t, az láthatja, hogy sokszor az élet (még így sci-fi síkon is) néha olyan, hogy számunkra felfoghatatlan és érthetetlen, mégis életnek kell neveznünk.

Disintegrator Rising · http://disintegrator.blog.hu/ 2012.03.23. 13:17:15

@Tomi from Space: na, akkor már csak le kell programozni és kész is :)

Borenbukk 2012.03.23. 13:18:58

@Disintegrator Rising: A mai programozasi modszerekkel intelligenciat barkacsolni valoban nem tunik lehetsegesnek, maximum imitalni, de ettol meg nem kell hozza elolenynek lenni. De ha mar az imitacional tartunk, ha valami tokeletesen tudja utanozni egy valodi intelligencia viselkedeset, az szerintem intelligensnek kell tekintenunk.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.03.23. 14:23:30

@Dr. Borenbukk: Szerintem lehetséges az intelligencia létrehozása, csak az emberben megvan két nagyon nagy hiba, ami miatt nem tudja megcsinálni egyelőre: 1. Egyből tökéletességre törekszik és mindent saját maga akar létrehozni, 2. türelmetlen.

Ha sikerülne egy olyan valamit csinálni, ami képes egymástól és a saját hibájából tanulni, reprodukálni magát, tanítani egymást és ezt egy tényleg minimális funkcióval elszabadítanák, akkor idővel a saját evolúciója szerinti léptékben kifejlődne az intelligencia. Szerintem. Ennek kifejlődése meg lehet akár évek, attól függően, hogy milyen sűrűn következik be a reprodukciós ciklus.

nyelv-ész 2012.03.23. 16:23:20

Azért egy kicsit gondolkodjunk el azon, hogy például évtizedek óta nem tud elkészülni egy olyan fordítóprogram, ami egész magyar mondatokat értelmesen le tud fordítani pl. angolra, és vissza. És ez nem a számítási kapacitás szűkösségén múlik, hiszen ma már csak egy Google Fordító mögött olyan számítási kapacitás van, amilyen pár éve a bolygó összes számítógépének együttesen nem volt.

Ha a mai technológiát fejlesztjük tovább, akkor remek, akár öntanuló rendszereket is lehet készíteni, ezeket akár egy kisméretű háztartási robotba is bele lehet majd tenni, de ezek a robotok sosem lesznek intelligensek. Remekül el fognak boldogulni majd a háztartási munkával, és meg tudják majd sétáltatni a kutyát, de csak arra lesznek képesek, amire beprogramozták őket.

Ha például szerepel a programjukban, hogy séta közben ha elered az eső, nyissanak ki egy esernyőt, akkor ezt gond nélkül megteszik majd, de ha nem, akkor maguktól nem fognak tudni rájönni, hogy eső ellen esernyővel lehet védekezni. Még akkor sem, ha minden utcasarokra leborítasz egy teherautónyi esernyőt.

nyelv-ész 2012.03.23. 16:39:04

Egyébként ki vagyok akadva azon, amit a wikin olvasok az intelligencia szócikknél:

hu.wikipedia.org/wiki/Intelligencia

A magyar intelligenciateszteknél is fel van sorolva az általános műveltség, mint az intelligencia fokmérője. Eddig azt hittem, hogy csak az amerikai IQ-tesztek agyatlan átvétele okozza, hogy olyan tesztkérdésekkel találkozom, aminek megoldásához egy bézbólpálya hosszát vagy szélességét kellene ismernem, vagy hogy hogy hívták az akárhányadik elnök nejének pincsikutyáját.

A műveltség nem intelligencia.

Egy busman a Kalahári-sivatagban ez alapján unintelligens primitív lénynek tartana, hiszen fogalmam sincs, melyik gyökér ehető, és hogyan kell egy kődarabbal kiásni. Ugyanez a busman nálunk tűnne unintelligensnek, hiszen nemcsak Petőfi és Ady verseit nem ismerné fel, de talán még a tévé távirányítóját sem tudná használni.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2012.03.23. 16:44:29

@nyelv-ész: Ellenben a busman a sivatagban és itt is életben maradna pénz nélkül, mi meg a sivatagban és itt is megpusztulnánk... :D

decoati 2012.03.23. 16:53:43

@ne most: Fogadjunk nem tudsz olyan mondatot generálni ami ne lenne nekem bullshit, ha nem rakok mögé tartalmat.

ne most 2012.03.23. 18:26:14

@decoati: Kék az ég, süt a nap.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.03.23. 18:37:59

@Disintegrator Rising: hát, én ebben nem vagyok biztos, hogy tudja :x

sok fanatikus azt hiszi, hogy a tudomány mindent tud a világról, és sosem téved, és a M.I.program az tényleg intelligens, elvégre benne van az intelligencia szó, és a szent tudósok miért hazudnának...

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.03.23. 18:43:03

jut eszembe a M.I. fejlődése azért tagadhatatlan:

1960: a robot megy a fal mellett és kikerüli az akadályokat
1970: a robot megy a fal mellett és kikerüli az akadályokat
1980: a robot megy a fal mellett és kikerüli az akadályokat
1990: a robot megy a fal mellett és kikerüli az akadályokat
2000: a robot megy a fal mellett és kikerüli az akadályokat

nyelv-ész 2012.03.23. 18:59:06

@wmiki: Ha már itt tartunk, a videón Qbo mozgása azért elárulja, hogy van munka a kis gépben rendesen. Például az, hogy a tervezők nagy bátran egy keskeny asztalra tették, jelzi, hogy a gép szenzorai elég kifinomultak, nem kell attól tartani, hogy leesik menet közben.
Aztán a beszédfelismerés is elég fejlett: nem egyszerű "fordulj meg, nézz hátra" utasítást kap, hanem egy "Miért nem nézel magad mögé?" kérdésről is felismeri, hogy nem szóbeli választ várnak rá, hanem cselekvést. Persze lehet, hogy a program ezt a mondatot konkrétan tartalmazza, és utasításként érzékeli.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.03.23. 19:08:54

@nyelv-ész: a fal képletesen értendő, nyilván ma már ez azt jelenti, hogy képérzékelő szenzorok alapján állítja fel magában az útvonalat, mi az, ahol mehet, és mi az, ahol már nem, mindez programozás kérdése

a Let me see, szinte minden parancs után elhangzik... vajon miért...

nyelv-ész 2012.03.23. 19:12:37

@wmiki: Igen, nyilvánvalóan időre van szüksége, hogy értelmezzen dolgokat, amit ilyen töltelékmondatokkal leplez. De mivel ez a kütyü alig nagyobb, mint egy teáskanna, és jön-megy, beszél, képeket felismer, ennyi igazán elnézhető "neki" - nyilván nem várhatunk tőle hiper teljesítményt.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.03.23. 19:41:55

@nyelv-ész: persze
csak akkor miért hazudják azt, hogy intelligens, amikor csak parancsokat követ le?

decoati 2012.03.23. 23:11:08

@wmiki: valszeg a programozója tudja hogy mi az ami direkt utasítás, mi az ami előre megírt algoritmus, és mi az a bejövő új információ amit a robot önállóan helyez a meglévők kontextusába, és használ fel a további cselekvés során. Ez a videóról természetesen nem derül ki.
Az a szó amit te keresel szerintem az intuíció, egy probléma megközelítésének nem tanult, teljesen új módja. Ez azért egy körrel kintebb van mint az intelligencia.

stark (a fideszre szavaztam 2010ben) 2012.03.28. 20:26:25

@wmiki: Na és? A te internetes tevékenységed is ugyanannak a 20-30 mondatnak az ismételgetésében merül ki évek óta...

Google+
süti beállítások módosítása