Így kerüld el a következő hó-káoszt (is) okosan

Most, hogy kezd lecsengeni a múlt hétvégén "váratlanul" lehullott 15 centis hó története körüli felhajtás (én konkrétan egy héttel előtte olvastam az Időképen, hogy hó lesz, de mindegy) remélem, mostanra mindenki kedve, vérmérséklete és politikai hovatartozása szerint kianyázta magát az üggyel foglalkozó számtalan blogbejegyzés kommentjeiben, legyen az anyázás tárgya Orbán, Pintér, a felelőtlen autósok, a felelőtlen hó, vagy bárki más. Ugorjunk hát, vonjuk le a tanulságokat és találjunk ki valami konstruktív megoldást, amivel elkerülhetjük a jövőben a hasonló eseteket, mert az előrejelzések szerint ezen a hétvégén is kemény időjárás várható, úgyhogy nem árt az óvatosság... És egyébként is vigyázzunk egymásra az utakon "békeidőben" is.

A március 15-i hétvége történései megmutatták, hogy ha nagy a baj, igenis van a magyarokban hajlandóság az összefogásra, és ha fentről nem is várhatunk segítséget, egymást tudjuk támogatni - csak a megfelelő kommunikációs csatornát kell megtalálnunk, hogy ott és azokkal vehessük fel a kapcsolatot, ahol és akiknek erre a legnagyobb szüksége van.

wazefb.JPG

Ha a közösségi szellem és a modern technológia találkozik: felajánlások egy helyen, áttekinthető Google-térképre gyűjtve (forrás: a Waze facebook-oldala, ahol egyébként folyamatosan pörögtek a hírek a katasztrófa idején)

Ha már abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a XXI. század elején élünk, amikor már minden adott ahhoz hogy bármikor, bármilyen módon kommunikáljunk egymással, akkor ezt igenis használjuk ki, és éljünk a modern technika adta lehetőségekkel. Egy olyan rendszert szeretnék most nektek bemutatni, amelynek alapvetően a napi közlekedés hatékonyabbá és "okosabbá" tétele a célja, de pont az ilyen súlyos katasztrófahelyzetekben mutatja meg igazán az erejét.

Nagyjából két és fél éve írtunk az akkoriban szárnyait bontogató Waze nevű projektről, amely a hivatalos definíció szerint egy közösségi navigációs alkalmazás. Az azóta eltelt évek során szépen fejlődött a rendszer, és folyamatosan gyarapszik a hazai felhasználói tábor is - mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a Google Play-en naponta 4-5 magyar nyelvű szöveges értékelést kap (ennek tehát többszöröse lehet, aki csak letölti, de nem értékel) és többségében ugyanennyi csillag is társul az egyes értékelésekhez. Ráadásul Android mellett elérhető iOS, Windows Phone és Symbian platformokon is, így gyakorlatilag bárki csatlakozhat, aki bármilyen GPS-es okostelefonnal és mobilinternet-előfizetéssel rendelkezik.

Fontos megjegyzés: autós töltőd feltétlenül legyen, mert a GPS folyamatos működése kissé energiaigényes dolog. Személy szerint én a tavaly túlhisztériázott elsősegély-doboz helyett inkább egy micro USB csatlakozós szivargyújtós töltő meglétét tenném kötelezővé, mert adott esetben sokkal inkább életet menthet, mint egy 10x10 centis mull-lap.

waze.pngBudapesti Wazerek - egyre többen vagyunk, egyre több percrekész közlekedési információt adunk egymásnak, az átlagsebesség-adatokat ráadásul teljesen automatikusan!

Az alkalmazás használata rendkívül egyszerű: regisztrálsz egy fiókot (ezt megteheted Facebook-kal is, és így láthatod azokat az ismerősöket akik ehhez hozzájárultak) majd add meg hogy hova mész, indulj el a javasolt úton és ha valami szokatlant látsz, szólj a többieknek is - közben figyelj, mert a rendszer folyamatosan a mások által beküldött információk alapján javasolja neked a legoptimálisabb útvonalat. Balesetet láttál a szembejövő sávban? Gyorsan bökj a megfelelő menüpontra, hogy aki legközelebb arra jár, el tudja kerülni. A traffipax bejelentése neked szintén csak két bökés a képernyőn, de lehet, hogy egy harmincezer Forintos gyorshajtási bírságtól kíméled meg a mögötted haladó Wazer-t - hidd el, hálás lesz érte, ahogy valószínűleg fordított esetben te is az lennél. A Köszi gombot ne felejtsd el megnyomni ha hasznos információhoz jutsz :) Mivel a közlekedési információk mellett a térképet is a közösség szerkeszti, előfordulhat - bár manapság egyre ritkábban, leginkább ritkán lakott vidékeken - hogy egy-egy utca hiányzik a térképről, vagy tévesen szerepel. Ilyenkor nincs más dolgod, mint hogy hazaérve a GPS által rögzített nyomvonal alapján berajzold, és 2-3 nap múlva már rá is kerül a nagy közös térképre - így lesz egyre pontosabb és kifinomultabb az egész.

Az alkalmazás kezelőfelülete barátságos és magától értetődő: a bal oldali gombbal éred el a különféle beállításokat és itt indítod a navigációt, a jobb oldalit pedig menet közben a különféle forgalmi események bejelentésére használhatod. Fontos, hogy az alkalmazás különbséget tesz az út két oldala között: alapesetben a saját sávodra vonatkozó információkat osztod meg, de bejelenthetsz a szembejövőkre vonatkozó információkat is az "oldalamon" kapcsolóra bökve. Ha utasként ülsz a járműben, akár fotót is készíthetsz a beküldött eseményről.

wazescreen.jpgwazescreen2.jpg

Ami pedig vészhelyzetben jön igazán jól: nemcsak láthatod a környékeden haladó Wazereket, de kapcsolatba is léphetsz velük. Természetesen nem teljesen real-time a dolog, úgyhogy ne reménykedj, hogy Waze-üziben le tudod szólítani az előtted haladó autóban ülő csinos szőkét, miután haladási sebessége és pozíciója alapján beazonosítottad őt :) De ha egy helyen több Wazert látsz percekig mozdulatlanul, akkor kezdhetsz gyanakodni hogy ott valami probléma van, és rákérdezhetsz hogy történt valami, vagy csak megálltak csapatostul egy kávéra a benzinkúton. Ha viszont te kerülsz bajba, időben figyelmeztetheted a többieket, és ha szükséges, segítséget is kérhetsz. A lényeg: bármi is történjen, nem vagy egyedül az úton.

Waze közösségi navigáció - Google Play link

wazekoszeg_29.jpegNem vagy egyedül (a képeket NaviGyurci-tól loptuk)

A legfontosabb tanulság, hogy Magyarországon csak magunkra számíthatunk. Várhatjuk, hogy Orbán Viktor hólapátot ragad és segítségünkre siet, majd ha nem így történik, skandálhatjuk a kossuth-téren hogy monnyonle, de ez nem old meg semmit. Várhatjuk, hogy csak a mi kedvünkért percenként bemondják az országos tévék-rádiók, hogy Tatabányánál gebasz van az M1-en, csak egyrészt ez az infó a Tatabányánál gebaszban levőkhöz pont nem jut el, másrészt ha el is jut, már késő, harmadrészt pedig akihez eljut, az nem biztos, hogy tud vele valamit kezdeni. Az ország túlsó felén, az avasi lakótelepen egy meleg panelszobában éppen a saját agyát RTL Klubbal roncsoló alacsony értelmi képességű honfitársunknak hiába mutogatja a tévé, hogy Tatabányánál gebasz van, ő nem fog hólapátot ragadni és a bajba jutottak megsegítésére sietni (épp ezért nem értem, miért is olyan nagy baj, hogy "nem tudósítottak megfelelően" az esetről a különböző médiumok) - figyeljünk hát egymásra, mert más úgysem fog.


A bejegyzés trackback címe:

https://androlib.blog.hu/api/trackback/id/tr145161799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kobaljov 2013.04.02. 07:52:34

A végén felvetett problémakörhöz (bár az elején még "Ugorjunk hát" volt a jelszó..) példa arra, hogy mit lehetett volna tenni: a legtöbb autóban és érintett településeken van FM rádió, a közmédiának van országos és néhány helyen (pl. épp Győr környékén) helyi adása is és felhatalmazása ennek használatához különleges esetekre is. Ezt lehetett volna kommunikációs csatornaként használni, rajta keresztül lehetett volna hasznos információkat eljuttatni az elakadtaknak, akár több nyelven is (sok külföldi is volt az elakadtak közt). Végül ezt is a civilek csinálták meg: Győr vagy Székesfehérvár környékén a helyi kereskedelmi rádiók önkéntesen, a saját pénzüket, idejüket és energiájukat ráfordítva. Viszonyításképpen a katasztrófavédelem idén kb. 51, az MTVA 78 milliárd forintnyi befizetett adóból gazdálkodik (önmagában már a kettő aránya is érdekes, de ez más téma) és korábban gyakorlatokat is tartottak már az ilyen célú együttműködésre.

Google+
süti beállítások módosítása