Interjú Darky-val: A srác a Darky's ROM mögött

2011.01.31. 09:48 readya

Gondolom a legtöbb Galaxy S tulajdonos hallott már Darky-ról és a Darky's ROM-ról. Szerintem mindenkinek érdemes elolvasni, nem csak azoknak akiket érdekel a custom ROM-ok világa. Egyszerűen érdekes, hogyan lesz valami a semmiből elképesztően népszerű az Android világában. Ez jelenleg a legfelkapottabb Galaxy S ROM. A legutolsó SGS verzióra épül (JPY), kapott Gingerbread skint, vannak benne tweakek, lagfix, stb. Az androidnews.de készített Darky-val egy interjút, én pedig úgy döntöttem lefordítom nektek, mert szerintem érdekes. Itt olvasható az eredeti. A Darky'S ROM-al kapcsolatban engem ne keressetek, mert sosem használtam és nem is vagyok custom ROM fan, de a közösség biztosan segít. Tehát (innentől a fordítás és a megjegyzéseim):

Pár nappal ezelőtt számoltunk be Darky ROM-járól, amely jelenleg az egyik legnépszerűbb Samsung Galaxy S-re készített egyéni (custom) ROM. A cikk nagy érdeklődést váltott ki és sok visszajelzés érkezett az olvasóinktól. Ezért úgy döntöttünk, bemutatjuk a srácot, aki a ROM mögött áll. Darky elég barátságos volt ahhoz, hogy elfogadja az interjúra való felkérést. Olvassatok az életéről, a munkájáról és az elképzeléseiről a hajtás után.

Interjú Darky-val: A srác a Darky's ROM mögött.

Ez a németről angolra fordított verzió (a szerk.: onnan pedig én fordítottam magyarra. Ha van benne hiba elnézést, én sem vagyok tökéletes :) ).

androidnews.de: Szia Darky, kérlek mondd el nekünk, ki vagy te, honnan jöttél és mit csinálsz a ROM főzés (a szerk.: ha valakinek nem tiszta, az egyéni ROM-ok összeállítását főzésnek nevezik) mellett.
Darky: Üdvözlet! A nevem Joël Staub - a Darky egy tini koromban használt becenév volt. 1992-ben születtem, szóval most 18 éves vagyok. Jelenleg IT technikusnak tanulok, rendszer technológiákra fókuszálva. Winterthur városában, Svájcban élek.

androidnews.de: Hogyan jött a custom ROM-ok készítésének ötlete, mi volt a motiváció?
Darky: Eleinte átlagos felhasználó voltam. Majd rájöttem, hogy lehet ROM-okat cserélni (flashelni) és nagyon megtetszett a független fejlesztők munkája. Mindig azt gondoltam: "nagyon sok munkát és tudást igényel egy custom (egyéni) ROM elkészítése. De 2010 október közepén elhatároztam, hogy kézbe veszem a dolgokat. Bár ez elején nem volt teljesen tiszta, hogyan is kezdjek neki. Nem volt kézikönyv vagy útmutató, szóval mindent ki kellett dolgoznom, próba-szerencse módon (a szerk.: megcsinálom, tesztelem, ha jó örülünk, ha hiba van megoldjuk és tesztelés újra).
Igazán belemerültem és viszonylag hamar megjelentettem az első verziót (Ez volt az úgynevezett "Darky’s Raw Steel Edition"). De néhány nappal később elvesztettem az érdeklődésemet és eldöntöttem, hogy eladom a Galaxy S-emet. De a barátnőm megakadályozta, hogy befejezzem - hitt bennem és biztos volt benne, hogy sokkal jobb tudok lenni. Hallgattam rá és folytattam. És ma így néznek ki a számok: több, mint 3.000.000 találat (az oldalán), 26.000 válasz több, mint 200.000 letöltés és több, mint 3.000 fórum felhasználó a darkyrom.com címen.

androidnews.de: Ezek a számok alátámasztják, hogy a Darky's ROM talán a legnépszerűbb egyéni ROM Galaxy S készülékre. Mit gondolsz, mi tette lehetővé ezt a sikert?
Darky: Tényleg nem tudom hogyan válaszolhatnám meg ezt a kérdést. ;) Volt egy nagy ugrás (boom) az 5-ös verzió óta - akkor kezdtem újra az egészet és ez volt az első "Gingerbread Edition" ROM (a szerk.: konkrétan emiatt volt a bumm szerintem. Előtte csak egy kiadás volt a sok közül, semmivel sem volt jobb, sőt a kerneleket mások munkájából használta. Aztán megjött a Gingerbread kinézet illetve felhasználó barát dolgok és mindenki erre váltott, akinek nem csak a sebesség volt a fontos. Plusz akiknek más ROM-ok főzése, felrakása, stb. gondot okozott, azoknak megoldás volt a Darky féle egyszerű telepítés).

androidnews.de: Meglepett az erőtelejes pozitív visszajelzés?
Darky: Be kell vallanom, hogy ez a rengeteg visszajelzés teljesen váratlanul ért. Sohasem vártam, hogy több, mint 50 ember használja a ROM-om - ott volt még sok más, sokkal tapasztaltabb ROM készítő, akik évek óta ezt csinálták. (a szerk.: na igen, de nem mindenki akar magának főzni, nem mindenki érti ki van kivel, a Darky féle telepítő pedig egyszerű. Mondjuk pont a hozzá nem értés miatt erős fogadásom van rá, hogy a Darky ROM használóinak legalább a fele nem valós IMEI és Product Code azonosítóval fut, mivel azt sem tudják mit csinálnak, de ez nem Darky hibája)

androidnews.de: Minden nap rengeteg kérést, javaslatot és segélykérést kapsz a Darky's ROM-al kapcsolatban. Az ide vonatkozó XDA fórum hatalmas lett mára (több, mint 26.000 hozzászólás), és ahogy említettük, van a saját Darky's ROM közösséged is. Hogy van időd mindezt nyomonkövetni és még kódolni is?
Darky: No, ez egy jó kérdés. Néha rájövök, hogy túl sok időt fektetek a projectbe. Ez hátrányosan befolyásolja a magánéletemet - még mindig nem drámai mértékben, de érezhetően. Ezért tartottam pár hete egy kis szünetet: a jövőben hosszabb ideig és intenzívebben fogom tesztelni az új verziókat, közben kiadom a ROM fejlesztés különböző részeit a csapatom tagjainak. Ez remélhetőleg nyugodtabbá és boldogabbá fog tenni hosszú távon. ;)

androidnews.de: Az MWC-n (a szerk.: Mobile World Congress, 2011 február 14-17, Barcelona) rengeteg új készüléket fognak bemutatni - van elképzelésed az utódról vagy hű maradsz a Samsung Galaxy S-hez?
Darky: A többi Android hajtotta készülékem mellett a Galaxy S a fő munkaeszközöm. Kizárólag a ROM projecthez használom és nem fogok egy rakás pénzt elkölteni új készülékekre. Ennek a döntésnek okai vannak - főleg, hogy a napokban vannak a vizsgák a jogosítványomhoz. Szóval igen, biztosan maradok a Galaxy S-nél.

androidnews.de: Mennyi időt szánsz egy héten a Darky's ROM-hoz kapcsolódó munkára és mennyi ez az idő összesen?
Darky: Nehéz megmondani - sokat, az biztos. Hétvégéken néha egész éjjel dolgozom, tesztelem a javításokat, az új funkciókat, ilyesmi. Most szerencsére van egy elég nagy csapat béta tesztelő és az IRC csatorna, ezek nagyban megkönnyítik a hibák felderítését. Azt hiszem hetente olyan 30 órát foglalkozom a ROM-al - ez csak a fejlesztés és tesztelés. Emellett 30-40 üzenetre válaszolok naponta és elolvasom a visszajelzéseket a fórumban illetve a chat szobákban. De ahogy mondtam korábban, egy kicsit vissza akarok ebből venni a jövőben.

androidnews.de: Néhány napja adtad ki a Darky's ROM 9-es verzióját. Mik az újdonságok?
Darky: A legújabb kiadás, a 9.0.2 hozott egy csomó scriptet amik megkönnyítik az installálást.: hibákat javítanak, telepítés előtt letakarítják a Galaxy S-t, felismerik a használt fájlrendszereket (lagfix ki vagy be van kapcsolva, ext4 vagy RFS) és még sok mást. A legfontosabb változás az új integrált alkalmazás, az úgynevezett DarkyROM Configurator (ingyenes). Ezzel a felhasználó meg tudja határozni a saját beállításait illetve alkalmazásait az install előtt. A ROM felolvassa ezeket a beállításokat és ezek szerint települ fel (a szerk.: tehát ez egy konfigurátor, mint más ROM-oknál a webes kitchen). Emellett az új ROM több modellt is támogat, amiket korábban nem, főleg a különböző USA változatokat.

androidnews.de: Mit tanácsolnál azoknak, akik szeretnének saját egyéni ROM készítésébe vágni? Mi a legjobb módja a kezdésnek?
Darky: Próba-szerencse (a szerk.: Csinálsz valamit, majd teszteled, hogy jó vagy sem). Egyszerűen csomagoljon ki egy ROM-ot WinRAR-al vagy más tömörítő eszközzel és próbálja megérteni a fájl struktúrát. És persze: olvasni, olvasni, olvasni! (a szerk.: és ez mindenre igaz, a cikkemben is írtam amikor az egyéni ROM-okról van szó. Olvasni kell.)

androidnews.de: Mondd el nekünk, ki az a gyönyörű lány, akinek a fényképét avatárnak használod? :)
Darky
: Ő a barátnőm. Ő a felelős azért, amilyen most a ROM. Közel egy éve vagyunk együtt, de több, mint 10 éve ismerjük egymást. ;)

androidnews.de: Semmiféle anyagi hasznot nem szerzel ebből, pedig rengeteg munkát fektetsz bele minden héten...
Darky: ...pontosan, a ROM és az alkalmazás mindig ingyenes lesz - ígérem. (a szerk.: mert ez Android és kiveti magából a közösség aki nem így tesz.)

androidnews.de: Mégis, van lehetőség megmutatni a felhasználóknak a hálájukat?
Darky: Természetesen. Az adományok egyáltalán nem szükségesek - de mindig örülök, ha van egy kis elismerése a munkámnak (a szerk.: paypalon lehet támogatni a srácot - ahogy a többi hobbi fejlesztőt is -  és aki használni tudja a ROM-ját, az akár 1-2 dollárt rá is áldozhat erre, szerintem...). Végtére is, a való életben természetesen mindenki fizet egy jó termékért. Ha valaki szeretne hozzájárulni, használhatja a PayPal-t vagy egyszerűen csak elkéri a bankszámla számomat az utaláshoz (darkyy92[kukac]gmail[pont]com). Emellett nagyon sok ember segít ebben a munkában, például van aki logót, kézikönyvet, scriptet, alkalmazást készít vagy egyszerűen csak moderálja a fórumot.

androidnews.de: Darky, nagyon köszönöm az interjút. Van bármi amit még el szeretnél mondani?
Darky: Egyszerűen csak szeretnék köszönetet mondani a szeretett barátnőmnek, Gabrielanak, a családomnak, a barátaimnak és mindenkinek aki segített vagy támogatott a Darky'S ROM projectben.


Címkék: interjú custom rom readya darky

A bejegyzés trackback címe:

https://androlib.blog.hu/api/trackback/id/tr142627188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gr3nT 2011.01.31. 14:11:02

Nekem bevált. 8.0-assal kezdtem, majd váltottam 9.0.3-ra. A konfigurátor nem jött be.

tanzen 2011.01.31. 16:31:23

Én is darky-t használok,a 9.1-est de én is a 8.0-val kezdtem.S van egy olyan érzésem hogy amíg lesznek darky romok addig csak azt fogom használni.

Darkcomet 2011.01.31. 17:05:16

Ez a ROM mivel tud többet, miben más, mint a hivatalos gyári ROM-ok?

csiky05 2011.01.31. 17:18:57

pont ma tettem fel a 8.1 > 9.1t és megdöglött . most szűz fw van rajta és én tettem fel a kernelt meg amik kellettek. :D

indexhozzaszolas 2011.02.01. 19:09:57

nekem ugy tunik hogy darki a romkitchen.org-rol leszedi szepen doc romot, es azt irja at.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2011.02.08. 09:26:55

Tegnap tettem fel a 9.2 Extreme Edition-t.

Azt kell hogy mondjam, ez a rom kibeb@szottul allat. Gyors mint a veszedelem, szep (notification ikonok, ablak effektek) es nem utolsosorban a telepitese is egyszeru, fajdalommentes. A kamera hack (bekapcsologomb az exponalogomb) nagyon hianyzott, es ha a voodoo sound is tudja azt amit iger, akkor nekem mas ROM nem kell.

readya 2011.02.08. 11:01:46

@Gery.Greyhound: raktál fel clockworkot és a CWM verziót raktad fel vagy odinnal?

rfs-en vagy vagy ext4-en?

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2011.02.08. 11:14:26

@readya: Mivel Windowsnál is a clean install híve vagyok, ezt csináltam végig, re-partitionnel és wipe-pal:

forum.xda-developers.com/showthread.php?t=940671

A filesystem azt hiszem EXT4 lett, bár nem tudom, egy dolgot tudok-látok hogy minden csicsa bekapcsolva és ennek ellenére semmi lag...

Basszus, úgy megmutatnám Handrásnak a SGS-t mostani állapotában, szerintem még ő is kukázná a szifont. :))

Google+
süti beállítások módosítása