Android vs Windows Phone 7 (Samsung Galaxy S vs Samsung Omnia 7)

2011.01.12. 20:00 readya

Először is megválaszolok néhány még fel sem tett kérdést. Azért történik ez az összehasonlítás, mert a Telenornak hála, teszt készülékhez jutottam. Az összevetés pedig egyértelműen időszerű, hiszen jogos igény felmérni az ellenfél erejét, ha új kihívó kerül a ringbe. Elsőre az ugrott be, hogy írok egy nagy cikket és kész. Azután felmerült, hogy több kis cikkben hasonlítom össze a két platformot és készüléket, hiszen sima technikai tesztekből nincs hiány. Majd eszembe jutott, hogy legjobban talán egy folytatásos "regényben" tudom megírni a tapasztalataimat. Kaptam egy készüléket és megnézem hogyan felel meg a napi igényeimnek. Végül ez utóbbi mellett döntöttem, csapjunk is a lovak közé. A cikk folyamatosan frissítve lesz, illetve a megjelenés időpontjával előre fogom helyezni, hogy ne maradjatok le semmiről. Két felsőkategóriás telefonról van szó. A gyártó azonos, a készülékek hardvere is 95-98%-ban megegyezik, tehát azt hiszem tökéletes alanyok az összehasonlításra.

A menü:

Első benyomások (2011.01.12.)
Második menet (2011.01.13.)
Harmadik menet (2011.01.15.)

Jobb sarokban a kihívó: Samsung Omnia 7 (Windows Phone 7 7.0.7004.0):

Bal sarokban a kihívott: Samsung Galaxy S (Android 2.2.1):

Első benyomások

Őszintén szólva az elmúlt 10 évben Nokia típusú készülékeim voltak, de az egyéb felhozatalt mindig ki tudtam próbálni. Augusztus eleje óta van Android operációs rendszerrel hajtott telefonom. Samsung Galaxy Spica volt az első, majd amikor az operációs rendszer rabul ejtett, megvettem életem első felsőkategóriás készülékét, egy Samsung Galaxy S-t. Most, hogy a mobil előéletem ismert, nézzük milyen volt megismerkedni a Samsung Omnia 7-el. Nem készítettem unboxing videót, mert a magam részéről nem tartom fontosnak. A készülék doboza vékony, kicsi, nagyjából a Galaxy S-el van partiban. Kicsomagolás után a szokásos tartozékok fogadtak: töltő, USB kábel, fülhallgató.
Amikor először vettem kézbe, két dolog jutott eszembe az egyik, hogy masszív, vaskos (fémek használata, nagyon jó illesztések és összeszerelés), a másik pedig az, hogy nehéz. Természetesen egy ultra könnyű Galaxy S után minden nehéz, még egy HTC Desire is. De nézzük a tényeket:

Samsung Omnia 7:
- 123x64x11 mm
- 139 gramm
- xenon vaku
- 1GHz Qualcomm Snapdragon (QSD8250) CPU (HTC Desire, Nexus One, stb. telefonokban használt)
- Bluetooth 2.1

Samsung Galaxy S:
- 122x64x10 mm
- 119 gramm
- VGA front kamera
- PowerVR SGX 540 GPU
- 1GHz Hummingbird CPU
- Bluetooth 3.0

Közös:
- 5mpx kamera
- Wi-Fi (802.11b/g/n), 3G/HSDPA, GPS
- 1500mAh akku
- 4 hüvelykes, 480x800 WVGA felbontású, SAMOLED kijelző
- 512MB RAM
- 8GB belső memória (Galaxy S-t lehet kapni 16GB verzióban is)
- FM rádió

Fogásra nekem a Galaxy S jobban tetszik, de az Omnia 7 nem csúszos hátlapja mindenképpen jobb. Illetve az is az utóbbi javára írható, hogy egy kallantyúval lehet nyitni a készülék hátulján a fedő lemezt, nem kell az egész hátlapot eltávolítani, mint az SGS-en. (a tovább is van gombra kattintva folytatódik a cikk)

Első bekapcsolás után (elég gyorsan készenlétbe kerül a telefon) minden idegen volt, hiszen az eddigi GUI-któl igen eltérő felületet kapott a Windows Phone 7. A telefon percek alatt száguldott végig a kollégákon, s többen méltatták a gyorsaságát illetve a masszívságot. Azt mindenképpen meg kell állapítanom, hogy a korábbi Windows mobile termékekhez képest fényévnyi a különbség. De nézzük a használatot. Nálam alapvető, hogy sosem olvasom el egy telefon használati útmutatóját. Ha nem tudom kezelni, nem nyert. A kezdőképernyő "csempékből" építkezik, ezeket el tudjuk távolítani illetve kirakhatjuk az általunk gyakran használt programokat (hosszan kell nyomva tartani az ujjunkat egy csempén vagy egy programon). Konkrétan csempe alakú parancsikonok sokasága a kezdő képernyő. Az alap menü háttere lehet fehér vagy fekete, a csempék pedig 10 alap színben pompázhatnak kéktől, a rózsaszínen át, a zöldig. Ez engem nem annyira győzött meg. A menükben haladva ez az érzés tovább fokozódott, ahol is sima szöveges menüpontok találhatóak (itt jegyzem meg, hogy az egyik kollégám azonnal rajongója lett a puritán belsőnek). Ezen felül nem elhanyagolható, hogy a készülék több nyelven beszél, de a magyar nincs ezek között, tehát maradtam az angol verziónál.

Az első igazán komoly probléma az volt az új jövevénnyel, hogy sem a dobozban, sem a telefon menüjében nem találtam meg, hogy mi az eszköz Wi-Fi rádiójának fizikai (MAC) címe. Ez azért jelentett gondot, mert otthon mobilnet helyett inkább a routeremen osztott internetet szerettem volna használni. Márpedig az illetéktelen behatolók ellen én MAC address szűréssel is védem a hálózatomat. Tehát ha nincs MAC cím, akkor nem tudom beengedni. Az internet persze segített. Windows Phone 7 alatt valóban nincs rá normál mód, hogy megtudjuk a telefon fizikai címeit. A megoldás Omnia 7 alatt: tárcsázóban be kell ütni a következő számsort: ##634# majd a call gombot. Ekkor megjelenik a Diagnosis (ami egy szervíz menünek tűnik), az itt kapott tárcsázón be kell gépelni: *#1234# és máris megkapjuk a hőn áhított információkat. Halkan jegyzem meg, hogy LG Win Phone 7 alatt ez még acélosabb: ##634# majd az MFG menü jön elő, itt: 277634#*#, válaszd ki az engineer menüt, device test, Wi-Fi test majd végül: Net.Info és máris meg van az információ... A képet innen kértük kölcsön.

Androidon így néz ki (menu/menü-settings/beállítások-about phone/telefon névjegye-hardware information/állapot-Wi-Fi Mac address/Wi-Fi MAC címe). Itt saját képet használtam, az Android SDK segítségével bármikor tudunk screen shotot készíteni (nem kell root sem), de sajnos Windows Mobile 7 alatt még nem találtam meg a módját ennek.

Miután a Wi-Fi probléma megoldódott elkezdtem felfedezni a Marketplace-t (ez az Android Market megfelelője). Erről a folytatásban fogok beszámolni, mára ennyi dráma elegendő számomra. (A dráma attól dráma, hogy egy viszonylag egyszerű és néha fontos információt nem tudunk lekérdezni a készülékünkről, csak a szerviz menüben. Remélem a későbbi update-ek során ezt javítják)


Címkék: android összehasonlítás windows phone 7 galaxy s omnia 7 readya

A bejegyzés trackback címe:

https://androlib.blog.hu/api/trackback/id/tr162579451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

k.soma 2011.01.12. 20:45:06

1. jó a cikk
2. most regisztráltam, de már egy ideje követem a blogot, szóval emiatt ne szekáljatok :D
3. nem tudom neked milyen SGS-ed van, de az enyémben 1500-as akksi van. :)
4. Android OS for ever.. :) Szerintem nincs ami lealázná ezt, iOS-es készülék csak a játékok és appok mennyisége miatt kellene, ha adnának. WP7-ről meg még nincs véleményem, de nem tudom elképzelni jobbnak a mi kis zöld robotunknál :)
5. A mobil előéletem ugyan olyan mint a Tied readya, csak nekem nem csak Nokiám volt, hanem SE K550-em is.. :P

k.soma 2011.01.12. 20:50:02

@k.soma: Utóirat: Szerintem az előlapi kamera sem 2megapixeles, csak VGA-ról tudok..

Darkcomet 2011.01.12. 20:55:37

Ez a MAC cím lekérdezés egy érdekes dolog. Az én SGS-emen simán ott van, ahol te is írtad, feleségem SGS-én viszont nincs, azt írja, hogy a MAC cím nem elérhető.

readya 2011.01.12. 20:59:01

@k.soma: javítom. Azért ez most így meleg, hogy a saját SGS-emről hibásan írtam az infokat :D Nem kellene ennyire sietnem. Köszi a javítást és azt is, hogy tetszik!

@Darkcomet: tessék bekapcsolni a Wi-Fi-t a feleséged telefonján és máris mutatja. BT ugyanez. Ha a bekapcsolás óta csak egyszer is aktív volt a Wi-Fi, akkor kiírja, restart után ismét üres a mező az első Wi-Fi bekapcsolásig.

tuareg85 2011.01.12. 21:02:05

Az ugye megvan, hogy a MAC-szűrés csak a mórickák ellen véd, a kicsit is vásott szomszédok ellen nem?

Asszem 2011.01.12. 21:05:13

Jó cikk, várom én is a folytatást (illetve a Telenortól a Desire HD-t, hogy összevethessem az iPhone 4-el :D)

luqe 2011.01.12. 21:05:20

@Darkcomet: lehet, hogy nem volt bekapcsolva a wifi, nem? Próba cseresznye, kapcsold be és úgy nézd meg.

Cikkhez: azért a további cikkekben óckodj mindenféle olyan mondattól és megnyilvánulástól, ami élből utasítja el a WP7-et, lásd: "Az alap menü háttere lehet fehér vagy fekete, a csempék pedig 10 alap színben pompázhatnak kéktől, a rózsaszínen át, a zöldig. Ez engem nem annyira győzött meg."

Az Androidot és a WP7-et jó, hogy összehasonlítod, de ne mindent lépésről lépésre. A használhatóságot, a gyorsaságot, funkcionalitást nézd. Ne pedig azt, hogy ez milyen köntösben valósul meg. Nyilván persze akkor a köntös előkerül, amikor pl. egy funkciót 10 perc keresés után se találsz meg, de más esetben kerüld ezt.

A WP7 alapjaiban más koncepció, mint az iOS és az Android, ezt kezeld is így. A GUI pl. nekem durván bejön, nagyon jó minimalista elgondolás. Az ömlesztett menü kis ikonokkal és szöveggel más kérdés, lehet ez még változik. De azt is túl lehet élni. Szvsz Androidon (és ezt android használóként mondom) az inkább baj és ultragáz, hogy nincsenek alapból mappák az app drawerben. Ez akkora kapufa, ami a mindennapi használatot vágja agyon. Szerencsére van megoldás (Go Launcher), de basszus, ilyen alap dolgot...

Mindezt a kommentet azért fűztem hozzá, abszolút jobbító célzattal, hogy még véletlen se süllyedj le handras.hu és tsai szintjére :) Ott a WP7 vs. iOS cikket érdemes elolvasni, szánalmas. Kommentre se méltó :) ill. a SGS vs iphone4 "teszt" is hasonló, egy belakott, appokkal telerakott, évek óta használt ios rendszer akartak felhasználói szemmel összehasonlítani egy dobozból kivett androidos mobillal, csak hogy "hiteles összehasonlítást" tudjanak adni, egy egyszerű felhasználó szemszögéből :)))

readya 2011.01.12. 21:16:17

@Asszem: A Desire HD hozzám is érkezik majd. Lesz belőle egy szép nagy Android teszt. :)

@luqe: én még soha, semmit nem utasítottam el élből. Azért is írtam bele, hogy több kollégámnak tetszett a GUI, az egyikük pedig teljesen rákattant. Szerintem közel 2 órán keresztül volt nála a telefon. :)
A gyorsaság, stb. fog jönni. Azért kezdtem el ma a cikket, hogy minden nap friss benyomásokat tudjak szerezni és azokat írjam meg. Ne ülepedjen le, ne gondoljam át, érzések fogalmazódjanak meg. A GUI-t nem utasítom el, de nekem nem jön be és majd le is fogom írni, hogy mi az igazi gondom vele. Androidon abban igazad van, amit írtál de mégsem.
Az alap launcher csak úgy van. Az Android kapcsán a Google azt a filozófiát vallja, hogy ad egy alapot és tedd olyanná a telefonodat, amilyenné szeretnéd. A Go launcher azt tudja, a launcher pro mást, az adw extrém módon testre szabható, készül a slickui, van már egy windows phone 7 külsőt utánzó ui, van iOS UI és még sorolhatnám (a gyártók saját launchereit nem is említve). Engem pont ez varázsolt el. Van a világon sok tíz millió Androidos telefon és egyetlen egy sem néz ki úgy, mint az enyém és nincs úgy beállítva.

A kommented pedig egyrészt hasznos volt, másrészt köszönöm. Bár többen fejtenék ki a véleményüket (az építő kritika segíti a fejlődést és még jobb cikkeket írhatunk). A handras.hu, plastik.hu és hasonló alma fanboyok szintjére sohasem süllyednék le. Olvastam amit az SGS-ről is írtak. Haha. Szarozni igen, pozitívumokat nem. Pl. hogy a notification system kb. fényévekre van az iOS féle hulladéktól és így tovább.

readya 2011.01.12. 21:57:15

@tuareg85: persze. Ezért van mellette WPA2 is. Mióta meg van a router, még egyszer sem láttam a logban, hogy tudott volna idegen eszköz csatlakozni.

luqe 2011.01.13. 01:59:03

@readya: A filozófia jó, csak akkor kicsit komolyabb market kellene :) Mert az egyszeri felhasználó így nehezebben boldogul. Alap market ugye (ezzel az "újítással" is) rakás lószéklet, appbrain már komolyabb, de ugye az egyszeri felhasználó honnan tudná, hogy van appbrain? Az az igazság, hogy annak a funkcióit az android marketnek indulás óta tudnia kellene. Bejelentkezés pc-n, programok szinkronizálása, nyomonkövetése, minden programhoz komolyabb oldal a weben, millió szűrési lehetőség, miegymás.

Szóval jó a filozófia, csak hamar megreked, mert ha nem konkrétan keresel rá egy programra a marketben, hétszentség, hogy nem fogod megtalálni. Én olyan 130~ appot tartok mindig a telefonon, nagyrészét hetente legalább egyszer futtatom is, és az ömlesztett app drawer egyszerűen gyilkosság. És ezek közül az appok közül véletlen "kószálással" az alap marketben kb. ötöt találtam meg, a többi mind céltudatos rákeresés volt, mert olvastam a neten, itt-ott fórumokon, például itt is. Ez pedig nem elvárható dolog egy egyszeri android usertől.

Az még igen, hogy pc-n böngészve leljen programokra, de akkor szigorúan a market hivatalos oldalán. Ezt sürgősen meg kéne tanulni az apple-től... Apróság, de egy fullos marketet ha elkezdenének reklámozni, még tódulnának a vevők, mert ez óriási lépés a tényleg felhasználóbaráttá tételben.

Engem nem zavar azért ez annyira(meg gondolom téged sem), hogy emiatt eldobnám az androidot, mert én barkácsoló beállítottságú vagyok, windows mobile korábbi verziói a régmúltban kiképeztek erre, meg az affinitás sem tűnt el. De nem ebből kell kiindulni, hanem az iphone felhasználói táborából, ahol rengetegen vannak a kiváló marketing ellenére is, akik soha, vagy max. 1-2x telepítettek appokat, teljesen szűz állapotban használják a telefonjukat. És bizony abban a versenyben messze az iphone a használhatóbb. Usa márpedig nagy piac és akár tetszik akár nem, az ottani emberek (persze máshol is akad nagyon sok), egyszerűen "hülyék", nekik kell kedveskedni.

Persze ha az ember belemélyed a témába és kiaknázza a telefonja képességeit, akkor színtisztán túlnő szerintem az iphone (inklúzíve 4) lehetőségein is, de nem ez az alap állapot.

WP7 meg ízlések és pofonok, ahogy írod :) Sajnos még nem nyomkodtam élőben, de videókon tetszik. Főleg a más koncepció miatt. Bár valószínűleg nem cserélnék rá, mert az előnye egyben a hátránya is. Kevés az app, meg azok is nagyon kötöttek lesznek, lesz egy ikonja (vagy csempéje) és kész. Androidon meg ugye olyan apró finomságokkal lehet könnyebbé tenni a használatot, hogy a másik eddig említett két OS letérdelhet (gesture-ök a go launcherben, stb.)

A tartósteszthez pedig sok sikert, érdeklődéssel olvasom majd :)

Darkcomet 2011.01.13. 06:52:05

@readya: Hogy ez nekem mért nem jutott eszembe! Tiszta hülye vagyok mostanában...

Darkcomet 2011.01.13. 06:55:05

@luqe: Csatlakozom. Igaz, csak pár órára volt a kezemben, de nekem is nagyon bejött a win7 felhasználói felülete. Megfelelően puritán, ugyanakkor teljesen funkcionális.

zozo2001hu · http://www.csekkold.hu 2011.01.13. 09:27:44

SGS tulajoktól kérdezném, hogy elérhető már hozzá a nexus s gyári 2.3-as rom-ja valamilyen formában? Használja már valaki a gingerbread-et ezzel a készülékkel?

Deino · http://play.blog.hu 2011.01.13. 21:18:55

( Nem bunkózásból, de egy <!--more--> tag ráférne a cikkre :P )

SlideIt nekem is kedvencem, nem hinném, hogy bármilyen más billentyűzetet el tudnék viselni.

Foursquare app: én aktívan használom az android verziót, és meg kell mondjam, a videó alapján a következőt szűrtem le: szép minimalista design, csak marhára nem jól használható.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2011.01.13. 21:23:59

Azért az a ~14 másodperces töltési idő a Facebook appnál, elég gáz.

glezmen 2011.01.13. 22:32:52

SlideIT FTW! nem is ertem a nagy swype hype-ot, mikor mindenki azon porgott hogy de jo, lesz majd hozza magyar nyelv, en mar vagy ket honapja hasznaltam a SlideIT-et magyarul :D

readya 2011.01.13. 23:18:56

@Deino: igen. Lehet, hogy szét fogom szedni a cikket inkább és a harmadik is külön megy, csak linkelés lesz. A koncepció jónak tűnt, de mégse az :)

@Gery.Greyhound: az szerintem net probléma. Nekem másodpercek alatt nyílik meg. Gyors, mint a villám, tényleg. A Facebook app az első amitől lebabáztam. Azt bármely platform FB appjával szemben megvédem. Egyébként továbbra sem győzött meg a vas.

readya 2011.01.13. 23:19:59

@Deino: No, örülök, hogy írtál. Én ugye ehhez nem tudtam hozzászólni. De a Marketen sem kapott jó értékeléseket, szóval mások is úgy láthatják ahogy te :)

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2011.01.14. 09:44:03

Ha már szó van a billentyűzetekről, akkor ne menjünk el amellett se, hogy az AnySoftKeyboard magyar kiosztásának a legújabb verziója zseniális.

kissati66 2011.01.14. 15:07:33

Mást is zavar, hogy a SlideIT billentyűzeten a Z meg az Y fel van cserélődve, vagy ez csak beállítás kérdése? Mert ha igen, nekem nem sikerült még beállítani... Help

readya 2011.01.14. 19:27:47

@kissati66: Magyar szótárral qwertz ami a magyar kiosztás, angol szótárral qwerty ami az angol. Magától állítja és ez így helyes, nincs felcserélve.

Google+
süti beállítások módosítása