MWC 2011, Ice Cream

2011.02.18. 12:02 readya

Történt még ez, meg az az idei MWC-n, de mi csak arról számoltunk be, ami érdekes. Az origami telefon meg, hogy a huszonharmadik kínai gyártó milyen új telefont hoz (a ZTE is villantott egyet, de én nem igazán láttam benne fejlődést a Blade-hez képest), az nálunk kimaradt. Ellenben Google oldalról még jött némi érdekes információ, ezeket szedtem most csokorba. Eric Schmidt, mielőtt átadta volna a stafétabotot Larry Page-nek, még mondott ezt-azt az MWC 2011-en. Csak a fontosabb információkat emelem ki.

- Jön az Ice Cream. Ezt eddig is tudtuk, de azt nem, hogy a Gingerbread (2.3) és a Honeycomb (3.0) egyesül ezen név alatt. Azaz, nem lesz külön tabletre készített Android. Úgy tűnik, a Honeycomb csak azért volt szükséges, hogy időben ki tudjon rukkolni a Google egy tableteken is jól használható Android verzióval, mielőtt még az ipad2 megjelenne.

- Az Ice Cream alatt úgy tűnik meg fog valósulni, amit régóta vártunk: vége lesz a gyártói felület testreszabásnak. A Marketről később is ki lehet majd cserélni a home felületet, de a gyártók nem módosíthatják azt. Ez miért jó? Mert a frissítések végre időben érkezhetnek minden készülékre.

- Az előző ponthoz kapcsolódik, hogy Schmidt bejelentette, a jövőben kényszeríteni fogják a gyártókat a frissítésre. Ennek egy nagyon egyszerű módját választották, aki nem frissít adott minimum verzióra, annak a készüléke ki lesz tiltva a Marketről. Szerintem remek megoldás és remek ötlet. EDIT: Maradjunk annyiban, hogy volt róla szó.

1, Market nélkül félkarú (vagy annyi sem) óriás az Android.
2, A gyártók nem húzhatják el a frissítéseket, mert aki nem frissít, azt pillanatok alatt kidobják a felhasználók. Hiszen ki vásárolna olyan telefont venni, amelyen nem elérhető a Market? Vagy amelynek nem biztosított a szoftverkövetése elég hosszú távon?
3, a frissítési ciklust 12 hónapról 6 hónapra szeretnék leszorítani. Elképesztő fejlődés jön még ezután. A platform csak most kezdett el felpörögni.

- Az Apple után, a Google is bejelentette, hogy együtt kíván működni a lapkiadókkal. Az Android nem volt említve, de nyilván erről szól a fáma. Ami segítheti az elektronikus újságok elterjedését Androidon az az, hogy a Google itt sem kér annyit, mint az Apple (10% vs 30%).

- Érkezik a Google Music. Ezzel az itunes store is kap egy masszív ellenfelet (hiszen a Windows Phone 7 platformon elérhető zenebolt még nem mondható nehézsúlyúnak).

- Végül egy kis statisztika. Jelenleg 150e alkalmazás felett jár a Market illetve napi 350e Androidos telefont aktíválnak. Illetve Schmidt elismerte, hogy tévedett. Tavaly azt találta mondani, hogy 2 éven belül több okostelefont fognak eladni, mint PC-t. Nos, ez 2010 év végén megtörtént. Azaz egy év sem kellett hozzá és ehhez nagyban hozzájárult az Android elképesztő sikere is.


Címkék: hírek mwc ice cream readya

A bejegyzés trackback címe:

https://androlib.blog.hu/api/trackback/id/tr682670199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deino · http://play.blog.hu 2011.02.18. 14:05:42

ezt hol olvastad? Mármint a "Market kitiltás, custom UI vége, hat hónap a határidő" dolgot? Érdekelne az eredeti keynote / cikk / forrás.

readya 2011.02.18. 14:22:16

@tdk.112: Igen, mert ez egyelőre még nem releváns. Majd egyszer ez lesz.

@Deino: Tele van vele a net. Eric Schmidt a keynote-on mondta.
Pl.: phandroid.com/2011/02/15/eric-schmidt-keynote-at-mwc-notes-thoughts/

A kérdések és válaszok szekcióban kérdezték a fragmentációról.

"Question #2: Fragmentation (*sigh*)

Answer: there are standards people need to meet in order to get Android Market on their device. Companies want Android Market so they should conform. It should only take a couple months to update. Gives Gingerbread as an example. (I think Schmidt needs to tell some of the carriers/manufacturers it should only take two months!)"

readya 2011.02.18. 14:25:18

@Deino: meg itt is van róla szó.
www.engadget.com/2011/02/15/live-from-eric-schmidts-mwc-2011-keynote/

Hogy pontosan mit és hol olvastam, már nem tudom. :) Csipegettem. Azt hiszem az engadget cikkben van a 6 hónapos cycle, de a google a barátod: "Eric Schmidt keynote mwc".

ZigZag 2011.02.18. 14:27:38

"A gyártók nem húzhatják el a frissítéseket, mert aki nem frissít, azt pillanatok alatt kidobják a felhasználók. Hiszen ki vásárolna olyan telefont venni, amelyen nem elérhető a Market? Vagy amelynek nem biztosított a szoftverkövetése elég hosszú távon?"

Szerintem mindegyik gyártónak, amelyik ezerféle készülék-variációt gyárt (pl. Samsung), túl nagy teher, hogy mondjuk 2 évnél tovább foglalkozzon egy adott készülékre való portolással/optimalizálással, és a legnépszerűbb gyártók úgyis megtehetik egy ilyen ultimátum esetén, hogy mondjuk az új készülék kiadásától számítva max. 1 évig törődjenek a frissítéssel, utána ilyen-olyan hardverkövetelményekre hivatkozva, vagy akár indoklás nélkül megszüntessék a támogatást. Attól az emberek még meg akarnák venni az újabbat. Mellesleg érthető, hogy nem lenne valami piacbarát, ha egy telefonra, amit mondjuk 2-3 évvel ezelőtt vettem, simán föltehetném a vadonatúj Ice Cream verziót, amit optimalizált nekem a gyártó a régi cuccra, és majdnem olyan jól működne, és majdnem mindent tudna, mint amit a frissen kiadott telefonok. (Nem mondom, hogy nem örülnék fogyasztói szempontból, ha így lenne, hanem hogy nem fognak belemenni a gyártók, hogy így működhessen a dolog.)

Deino · http://play.blog.hu 2011.02.18. 14:45:57

@readya: a hat hónap arra vonatkozik, hogy kb. hat hónaponta jönnek majd az OS frissítések. De sehol nem ír pontos, kőbe vésett határidőt a gyártóknak.

Egy olyan hangzik el, hogy "There are standards people need to meet in order to get Android Market on their device. Companies want Android Market so they should conform. It should only take a couple months to update."

De végig nagyon ügyesen kerüli a konkretizálást, vagy nincs még nekik kőbe vésett határidő megszabva, vagy nem nyilvános. De az biztos, Schmidt nem jelentette be, hogy kényszeríteni fogják őket a frissítésre. Schmidt se hülye, a Google se hülye, nem fognak egy ilyen meredek döntést hirtelen a gyártók nyakába baszni, minden előzetes figyelmeztetés nélkül.

Nagyon finoman körülírta a dolgot, meg megszórta egy maroknyi "should" szócskával a mondatot, ami azt jelenti, hogy "Igen, szerintünk így _kellene_ mennie a dolognak." De konkrétan az sehol nem hangzik el, hogy "frissítesz vagy nincs Market".

És amíg ezt így, konkrétan ki nem mondják a gyártóknak, minimum OS-el és határidővel, addig a "Schmidt bejelentette, hogy kényszeríteni fogják" enyhén szólva túlzás. Lótuszt nem jelentett be...

readya 2011.02.18. 14:58:51

@ZigZag: Szerintem az Android népszerűsége eljutott oda, hogy bármit megtehet a Google. Ha nem kell így az Android, akkor nem kell. Melyik gyártó mondana le róla? Miközben ennek köszönhetően tudtak megmaradni pozíciókban vagy tudtak feljebb kerülni? A Motorola pedig nagyon szívesen épít piacot a többi kárára, nem beszélve a kisebb gyártókról.

readya 2011.02.18. 15:11:40

@Deino: direkt nem érted vagy mi?
- Az egy év se volt kőbe vésve, ahogyan a hat hónap sincs. Eddig évente jött, most hat havonta fog. Így tervezik. Aztán ez lehet 5 vagy 8 is. Ettől még ez van megcélozva.

- Szerintem te nem helyesen értelmezed az angolt. Semmiféle így kellene mennie rész nincs benne. Teljesen világosan megmondja a frankót.

"There are standards people need to meet in order to get Android Market on their device."

Vannak normák, amiknek meg kell felelni ahhoz, hogy Android Market lehessen a készüléken.

"Companies want Android Market so they should conform."

A cégeknek idomulniuk kell, ha Android Marketet akarnak.

Nem mellesleg a Google szerintem bármit megtehet és a gyártók lefekszenek.

1, aki nem ült fel a vonatra, az csak lesi, hogy hova lett a piaca.
2, aki most leszáll a vonatról, bukja is az eredményeit. Nem mellesleg van helyette más, aki átveszi a helyét boldogan.
3, az, hogy ezt a nagyvilágnak most jelentette be, nem jelenti azt, hogy a gyártóknak nem mondták el már hónapokkal ezelőtt. Biztos lehetsz benne, hogy a Samsung, LG, Motorola, stb. nem innen tudta meg, hogy a Google mit akar.

Szóval de, az én értelmezésemben bejelentett.

Deino · http://play.blog.hu 2011.02.18. 15:27:11

@readya: Addig tök jól mondod, hogy vannak normák, és ezeknek meg kell felelniük. De nem mondja sehol, hogy mi az a norma... "A cégeknek idomulniuk kell, ha Android Marketet akarnak." ÉS ez után kéne egy olyan mondat, hogy

"Every company MUST update it's phones to XY version of the android OS, in order to distribute it with the android Market"

Vagy valami hasonló. Akkor tényleg bejelentette volna, hogy, Mert az, hogy bebök egy ilyet, hogy "It should only take a couple months to update.", azzal nagyjából annyit mond, "Nem tudom mi a frászt pöcsöltök". A should egy nagyon köcsög dolog, és pláne a business angolban rettentő szenyázást lehet vele művelni. Nem szabott meg konkrét határidőt, konkrét android verziót, semmit. Konkrétan ezzel a mondattal mondott, hogy nem kéne ilyen sokáig tartani a Gingerbread frissítéseknek. Ennyi.

Szóval úgy értelmezed, ahogy akarod, csak éppen Schmidt nem ezt mondta, ergo nem jelentett be semmit. A gyártók Custom UI-jának végét meg tényleg nem tudom, hol láttad bele a dologba, mert arról meg pláne nem mondott semmit. Úgy upgradeled a telefont, ahogy akarod. Ha meg tudod oldani, hogy a custom UI-val kész legyél időben, akkor csináld, a Google nem fog beleszólni... Sőt, perpill még abba se nagyon szól bele, ha NEM vagy kész időben vele, vagy nem is tervezel frissíteni (Motorola Cliq XT, Sony Xperiák, stb.).

Félre ne érts, én örülnék neki a legjobban, ha Schmidt ezt így bejelentette volna, de amíg a fenti mondat valamilyen formában el nem hangzik, határidővel, minimum OS-el, addig Eric Schmidt semmit nem jelentett be. A fenti interjú részlet legfeljebb egy gyenge célozgatás. Legfeljebb.

readya 2011.02.18. 15:37:13

Egyébként szó szerint ez hangzott el:

12:26PM Q: "You said you will reocmmend young students go out of university and develop mobile first, but you see Android is a very fragmented platform." Thinks there's lots of frustration here. "What will you do to prevent Android fragmentation as much as it is today."

A: "I think you stated that more strongly than I would've," but it's a criticism he'll accept. "No operator will want to be in the Android ecosystem without access to those apps, so conformity is the appropriate carrot and stick method. Gingerbread should assuage those concerns.

readya 2011.02.18. 16:01:00

@Deino: Figyu. Jutalom, büntiről beszélt. Tudod a szamár elé lógatott répa is lehet ösztönző, meg a bot is.

A custom UI nem lett bejelentve. De Honeycomb alatt nincs custom UI. Ha pedig Merge lesz, akkor _szerintem_ ez az oldal megmarad. Korábban is többször említették, hogy nem kellene, a Honeycombnál nincs is és a merge után szerintem ez lenne a logikus lépés. De ez csak szerintem. A nem frissítesz, nem kapsz marketet dolog viszont egyértelműnek tűnik.
Ezt mondta Eric, szó szerint: "No operator will want to be in the Android ecosystem without access to those apps, so conformity is the appropriate carrot and stick method."

Deino · http://play.blog.hu 2011.02.18. 17:21:53

@readya: igen, értem én... Nem azt mondom, hogy nem terveznek ilyesmit, de Eric SEMMIT nem jelentett be... csak célozgatott, méghozzá elég homályosan. Akkor lehetne ezt bejelentésnek nevezni, ha a Google szépen azt mondta volna, amelyik telefon X időn belül nem frissít Y rendszerre, annak letiltjuk a hozzáférését a Markethez. Pont.

Amíg csak ilyen utalásokat tesz jobbra-balra, addig ez nem bejelentés. "Gingerbread should assuage those concerns." Ebből arra lehet _tippelni_, hogy mindenkit a GB updétre próbálnak majd noszogatni, de még ezt se mondja ki konkrétan. Gondolom még próbálják belőni azt az időtartamot, amit meg kéne húzni határidőnek.

Mert aztán a Googlenek tényleg rohadt jó lesz az, ha kijelentik, hogy "aki nem frissít júliusig Gingerbreadre, azt kibasszuk a Marketről", és mondjuk a gyártók frissítik a telefonjaik 75%-át. Jobb esetben. Mert most _kurvára_ el vannak maradva, sok helyen még a Froyót protolják... Képzeljük már el, mekkora potenciális presztízsblamába mászik bele a Google ezzel a kötelező frissítés dologgal!

Első lehetőség: bejön a szöveg, minden gyártó frissít minden telefont. (Nem túl valószínű. Lesznek olyan modellek, amit nem frissítenek).

Második lehetőség: Nem jön be a szöveg, és a Google kivágja a késlekedőket a Marketről. Akik a piac jelentős hányadát teszik ki. Hadd súgjak meg valamit, ez user részről mocskos nagy elégedetlenséget fog kiváltani! Egyrészről nem mindenkit érdekel, hogy mi a szar fut a telefonján. Fut? Fut. Marketből az appok jönnek, jéj, heppi van. Ha ebből az egyenletből a Google kiveszi a Marketet, hát a tulaj kurvára nem lesz heppi. És nem a gyártót fogja szidni, mert a többség annyit fog látni, hogy a Google betiltotta a Marketet, már mennek is fészbúk csoportot csinálni, "kérjük vissza a régi Marketet".

Másrészről nem biztos, hogy a user jó szemmel fogja nézni, hogy nem elég, hogy nincs frissítve a telefon a legújabb rendszerre, még a Marketből is kitiljták? Szegény embert még a Google is húzza? Ha egy ilyen lépést meg mer lépni a Google, hát megy a tulaj a francba iPhone-t venni, meg win7 mobilt, és vissza se néz.

Harmadik lehetőség: Nem jön be a szöveg, de a Google épp a fentiek miatt nem meri kivágni a renitenseket a Marketről.

Hoppá. A Google ebben a verzióban se jár valami jól, mert akkor itt meg ő lesz a béna, a papírkutya, a szájhős. Egy pár user itt is anyázni fog, hogy miért nem képesek kézben tartani a saját platformjukat (persze nem annyian, mint ahányan a Market tiltásnál anyáztak volna), sőt, az összes techblog, amatőr blog, meg úgy alle zusammen az egész média körbe fogja röhögni őket, meg nem kicsit le is húzzák majd őket.

Szóval... adott három lehetőség, és a legszebb, hogy ha a Google meglépi a kötelező OS frissítést, akkor mindhárom be fog következni. Az első lehetőség a legújabb csúcsmodelleknél. Mert oda a gyártónak muszáj ezt meglépni, meg ezt még veszik. Még a nagyon magas példányszámban eladott telefonok (Galaxy S, Droid X, Desire), vagyis a fanfavorit telefonok is valószínűleg megkapnák a kizsarolt frissítést. De a második verzió lépne életbe a túl régi, már nem értékesített, amúgy se nagyon jó eladási mutatókkal rendelkező "nemérimegfrissíteni" telefonoknál.

És hát a harmadik verzió meg azután, hogy a Google mondjuk két hétig kapja a dühös, anyázó méleket, esetleg a mindenféle pereléseket a második verziót saját bőrükön megtapasztaló tulajoktól.

Mi lenne szerintem az életképes verzió: ha a Google azt mondaná, hogy minden kiadott telefont két évig KÖTELES frissíteni a gyártó, X határidőn belül. Utána már nem kötelező, ha akarja csinálja, ha nem, nem. És most meg nem akarna kitiltani a Marketről senkit, mert azzal csak magának árt. Jó szankciót nem igazán tudok, de ez a Market kitiltás ez _nagyon_ rizikós dolog.

readya 2011.02.18. 19:03:09

@Deino: Márpedig a Google vagy moderálni fog vagy benyalja. Ezt a lehetőséget nem vázoltad, pedig valós veszély. Tudod, ha örökké kell támogatni 1.6-os telefonokat, akkor az egész fejlesztés el van szabva. Arról nem beszélve, hogy senki nem kérte a gyártókat, hogy gyártsanak 85 féle Androidos telefont. Baromi jól körbe lehet lőni.

- felső kategória
- felső kategória qwerty-vel
- közép kategória
- alsó kategória

Ez kb. 4 telefon. És ennél nem több. Ha valaki akar ütésállót, akkor ráhúzza valamelyikre azt a tokot, de a szoftver ugyanaz.

4 telefonra meg bírjanak már ezek a mamutok szoftvert frissíteni. Aztán köve generáció 1 év múlva az megint 4 telefon. 1 év múlva megint 4 telefon. Még mindig csak 12 telefonról beszélünk. A Product code és társai pedig szimpla CSC megoldás, szóval sokat nem kell szórakozni.

Vagy rend lesz, vagy cumi. És ezt tudja a Google és tudnia kell a gyártóknak is.

Azt pedig vedd figyelembe, hogy a gyártók sokat nem hőzönghetnek. Meg kell csak nézni a statisztikákat. Akik nem ültek fel az Android expresszre, azok mind óriási piacokat és bevételeket buktak el, pedig csak most indult be a buli. Legyünk őszinték, a HTC Desire környékén indult be az Android. Az 1 éve se volt.

Szóval szerintem a Google azt csinál amit akar. És ha valamelyik gyártó nem fekszik le neki, annak a helyére másik 10 ugrik, mert a torta bizony finom és nagyon jól jövedelmez.

Azt pedig el kell fogadni a usereknek, hogy a telefonjuk nem fog örökké frissülni. Max 2 év és csók. Lehet morzsolni a könnycseppeket, még így is pontosan 2 évvel tovább frissülne a telefonjuk, mint bármelyik másik gyártónál. Vagy pl. a Nokia csinált valaha olyat, hogy S40-et S60-ra upgrade-elt? Nem. Akkor meg?

A Marketről való kitiltást pedig elég élesen nézed. Te azt mondod, a Google most ha bekeményít, hogy vagy mindenki felrakja a Gingert vagy nincs Market, abból mekkora balhé lehet.

De ez nem ilyen egyszerű. Mondhatja azt is a Google, hogy na srácok, akkor július 1-től Android 2.0 alatt nincs Market. Dec 31-től Android 2.2 alatt nincs Market. 2012 Júliustól nincs 2.3 alatt Market és így tovább.

Ezzel egyrészt nem kell azonnal és mindenkinek mindent upgrade-elni, van rá elég idejük, a vásárlóknak 1 évük biztosan van, de ha friss az SW akkor inkább több, utána pedig amelyik gyártó nem frissít, az magával baszik ki, mert ha az LG mindent lefrissít, a Samsung meg mondjuk nem, akkor te legközelebb LG fogsz venni, mert ugyanazt a technikát megkapod ott is, de van rendes szoftverkövetés.

Ehhez hozzá lehet csapni a kötelező OTA frissítést, hogy a usernek is lépnie kelljen. Ez teljesen bevált dolog. Csak a Windowson szokás minden régi szart támogatni, más világban nem. Meg is lehet nézni, hogy a Windows mennyit fejlődött az elmúlt 10 évben. Ugyanazokat az alapvető hibákat tartalmazza, a filesystem ugyanaz az NTFS mióta, ugyanaz a nyomorék registry és így tovább.

Én hiszek abban, hogy kell és a Google kényszert is fog alkalmazni a frissítések ügyében és ha ügyesen lesz managelve, akkor nem lesz gond. A Market szól, hogy tesó, te lassan nem leszel elég nekem, nézd meg, hogy van-e OTA. Te megnézed, hoppá van, felrakod, örülsz. Akkor is ha leszartad, hogy milyen verziód van. Mert a Market utána azt mondja, fain gyerek vagy megint.

Ez ennyire egyszerű. Mindent lehet hülyén és ügyesen is csinálni, ha pedig megnézzük, hogy a Google hol tart és honnan indult, akkor azt hiszem joggal gondolhatjuk, hogy nem hülyék.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2011.02.18. 19:21:13

@readya: "a Nokia csinált valaha olyat, hogy S40-et S60-ra upgrade-elt? Nem. Akkor meg?"

El is bukott a Symbian :) Jó, nem (csak) ezért, de mégse a legjobb példa.

Az viszont tény, hogy kezelni kell a fennálló helyzetet. Kemény dió lesz, bár szerintem a Google-ban bízhatunk hogy megoldja. Lehetne például számozott kategóriákat bevezetni a készülékek erejének megfelelően, a marketben pedig fel lehetne tüntetni az adott app "gépigényét" - így el lehetne különíteni a low-end készülékeken is futó, illetve a minimum SGS-Desire-stb készülékre írt appokat.

Darkcomet 2011.02.18. 19:49:57

Jesszusom! Hathavonta új android? Mire jó ez? Ugyanoda fognak majd kilyukadni, mint ubuntuék a hathavi kiadási ciklusukkal. Egy remek rendszerből csináltak egy bugos sz.rt.

readya 2011.02.18. 21:00:38

@Darkcomet: iOS-ből is jön ki 6 havonta build, mégse gáz. Csak ésszel kell. Az Ubuntu mögött nincs Google. Kicsit más a fáma

szabi113 2011.02.19. 17:24:51

Seria.hu-t érdemes olvasgatni. Úgy sírnak, mintha nem (leginkább) ők tehetnének a dologról....

Google+
süti beállítások módosítása