Fogyasztóvédelem - Az alkalmazás
Nem is sejti az ember, hogy bármely termék megvásárlásával kapcsolatosan mennyi minden gond és bonyodalom szakadhat a nyakába. Mivel sajnos nem csak becsületes eladók, boltok, webshopok, gyártók élnek a világban, a vásárlók védelmét szervezett formában, úgymond hivatalból szabályozza az állam. A Hivatalok pedig igyekeznek minél közelebb kerülni az állampolgárokhoz - hiszen értük, miattuk vannak.
A minap bemutatkozott a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) mobilalkalmazása a Fogyasztóvédelem. Sajnálatos módon több hírportál is tévesen értelmezte, vagy közölte az alkalmazással kapcsolatos hivatalos bejelentést.
(Bárhol is látnátok, hogy az alkalmazásban vonalkódot/QR kódot lehet leolvasni, s ezzel kapcsolatosan bármit tenni - ezt nem tudja a program, félrevezető az információ.)
Az alkalmazás a mindennapok során felmerülő leggyakoribb fogyasztóvédelmi kérdésekre ad válaszokat. A főmenüben jól elkülönítették a termékekkel, szolgáltatásokkal valamint a panaszok bejelentésével kapcsolatos tudnivalókat - ha mégoly szárazka is az olvasnivaló. Erre irányuló kérdésemre dr. Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Stratégiai Kabinet vezetője így reagált:
A tartalom folyamatos fejlesztése és bővítése során törekedni fogunk arra, hogy lehetőség szerint a felhasználók számára minél érthetőbben fogalmazzuk meg a tudnivalókat, ugyanakkor az a tapasztalatunk, hogy egy-egy jogvita esetén szükség van a "száraz" jogi nyelvezetben való fogalmazásra is, sok kereskedő ettől "veszi komolyan" a reklamálót. Így két "követelménynek" is meg kell felelnünk, igyekszünk megtalálni a megfelelő arányokat.
A jogi háttér után ismerkedjünk meg az alkalmazás emlékeztető részlegével. A "Vásárolt termékeim" menüpontban felvehető egy-egy termék, s többek között beállítható, hogy az alkalmazás figyelmeztessen bennünket a szavatossági idő lejárta előtt. (Ezt már megszoktuk az Ügyfélkapunál is: a Hivatal értesít minket egy-egy okmányunk érvényességi idejével kapcsolatosan.)
Digitálisan el is tárolhatjuk a nyugta / számla / garancialevél fotómásolatát. Érdekes dolog lenne, ha az alkalmazás keretén belül rögzített számlamásolat hitelessé válhatna - egy számla esetleges elkeveredése kapcsán mindez rendkívül megkönnyítené a vásárló dolgát.
A menüponton keresztül felvett termékek eltárolása, lementése pedig sokat segíthetne még a rendszerezhetőségen.
Az NFH nyitott a fejlesztéssel kapcsolatosan, mely a jövőben folyamatosan bővül, s a tartalom is változhat, ehhez már nem kell új alkalmazást kiadniuk, mivel indításkor egy ellenőrzés keretén belül megoldódik a frissítés. Erre egyelőre csak wi-fis környezetben van lehetőség, de talán már a jövő héten megjelenik az alkalmazás újabb verziója, amelynek eredményeképpen 3G alatt is működik majd a tartalomfrissítés - adta még hírül dr. Kathi Attila.
Hasznosnak tartanám egy "Példatár" bevezetését, ahol ténylegesen feldolgoznának a fejlesztők egy konkrét termék vásárlását (pl. tévé, cipő, autó), s ezen keresztül levezetnék, milyen problémákkal találkozhat a vásárló, s mik ezekre a megoldások. Talán a közeljövőben ez is bekerül majd a Fogyasztóvédelem alkalmazásba.
A hozzászólásokban kifejthetitek, milyen ötletetek van a programmal kapcsolatosan: bővítsük közösen, együtt: mindenkinek!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.