Összefoglaló - történt pár nagy dobás az Android világában
Ilyenkor, ahogy befut a tavasz (a cuppanásnyi szikra) nemcsak vidorság száll a nyúlfiakra, de eléggé fel is pörögnek a dolgok mindenhol. Ez egyrészt abban is megnyilvánul, hogy mindenki, így az Androlib szerzői is nyakig ülnek a munkában (ez a posztok számán erősen meglátszik), másrészt viszont elég komoly dolgok pottyannak be az Android világába is. Kicsit nézzünk rá, mi is került az asztalra az elmúlt egy-másfél hétben
Csuklós Android
Először is, a Google megint belecsapott a lecsóba: megmutatták, hogyan is képzelik az okosórát Mountain Viewban, és lazán bejelentettek egy külön ezekre az eszközökre készített Android-verziót.
Már maga a bejelentés módja érdemel egy szót: úgy tűnik Sundar Pichai alatt az Android letért az Steve Jobs által kanonizált PR-útról, és egy lazább, Google-ösebb stílust vezettek be. A nagy bejelentések az interneten történnek, és nem tartozik hozzájuk színpadi rendezvény felvonuló menedzserekkel, mérnökökkel és "one more thing"-ekkel. Erre meghagyják az éves konferenciát, a Google I/O-t (nemsokára lehet jelentkezni, 900 dollár a beugró, diákoknak csak 300, és idén sorsolással döntik el, ki juthat be a pár millió jelentkező közül). A Nexus 5 esetében még alig hittem, hogy rendezvény nélkül kitolják az aktuális trónvárományos Nexust és az Android főverziót, most már nem igazán lepett meg a dolog.
Szóval kaptunk egy ízelítőt az Android Wear működéséből: a lenti videón bepótolhatja, akinek kimaradt.
Talán kevéssé meglepő, hogy a Wear-koncepció lényege tulajdonképpen egy csuklón hordott Google Now. Ez egyszerre jó és rossz hír is: elsősorban azt jelenti, hogy a Wear funkcióinak nagy része nem érhető el magyar nyelven, ami komoly bukta, amíg a Google el nem hozza a hangutasításokat kis hazánkba is. Aztán még elmélázhatunk azon is, mennyire sikeres a Now a pillanatnyi igényeink feltérképezésében - a pozitív élmények mellett nyilván mindnekinek vannak vicces történetei arról, hogyan szerette volna a telefonja egy váratlan pillanatban rejtélyes okokból elnavigálni Rákoskeresztúrra vagy Szecsőre. Viszont ezektől az apróságoktól eltekintve be kell látni, hogy a Now személyi titkár funkciója tökéletesen illeszkedik a csuklónkra ültetett, állandóan elérhető pozícióhoz, sokkal jobban, mint történetesen egy zsebünkben lapuló telefonra.
Érdekes még a bevezetés módja is: az ígért hardver még hónapokig nem lehet a kezünkben (bár a Moto és az LG is egyszerre bejelentette a saját Wear-zióit, és tudjuk, hogy a fejlesztésben olyan cégek is partnerek voltak, mint a HTC, a Samsung vagy az Asus (no meg a Mediatek, amiből arra is következtethetünk, hogy igen gyorsan számíthatunk a Wearrel szerelt olcsóbb kínai órák dömpingjére)), de eközben a fejlesztők számára már elérhető az SDK, azaz beindulhat a platform meghódítása lényegében bárki számára: így mire az első órák a csuklókra kerülhetnek, már számos, remélhetőleg nagyon praktikus és ötletes alkalmazás lesz elérhető az apró kütyükre (a képen a Moto nyárra érkező okosórája, a 360).
Közben a siker nem osztatlan, az egyik legrégebbi okosóra-gyártó, a Sony például már hivatalosan is bejelentette, hogy ők bizony nem fognak Wear alapú órákkal szöszölni.
Még egy érdekesség, hogy a Wear Project partnerei között ott van a Fossil Group is, Amerika egyik legnagyobb divatcikk-gyártó cégcsoportja, amelyhez olyan pimf kis brandek tartoznak, mint az Emporio Armani, a Diesel, a Burberry, a Karl Lagerfeld vagy a Zodiac. Egyelőre nem világos, hogy készül-e a Nagy G Nexus Wearrel, de ha igen, az biztos, hogy stílusos lesz. (És külön ezer pont a kerek számlap bevezetéséért az okosórák világába).
Itt One az új HTC
A másik nagy bumm a HTC eheti bejelentése volt - a Google okosórájánál jóval hagyományosabb módon, színpados-óriáskivetítős rendezvényen mutatták be a HTC One utódját - aminek frappánsan HTC One (M8) lett a neve. Első látásra sikerült méltó örököst fabrikálni a tavalyi év egyik legjobb telefonjának, alapvetően nagyon szimpatikus lett a készülék. Csak első benyomásokat fogok írni - részletesebben kivesézzük majd, ha személyesen is megtapogathattuk a telefont.
Szóval néhány szubjektíven kiemelt szempont:
a méret: már a tavalyi One-nál is dícsértem a bátorságot, hogy nem mentek bele a méretháborúba, és ez itt is bizonyos fokig megmaradt, bár az 5 hüvelykes Full HD kijelző éppenséggel nagyobb lett az elődnél, de még mindig elmarad a 2014-es kötelező méretektől - ne felejtsük, ez az az év, amikor a 6 inches készülékeket beleröhögés nélkül képes már telefonnak hívni a szaksajtó.
a kamera: a két lencsés, mélységérzékelős megoldás nagyon szimpatikus és kifejezett újítás, nagyon menő effekteket lehet vele elérni, és az is szuper, hogy az elő-és háttér külön szerkeszthető/effektelhető a képeinken. Ugyanakkor a fórumokon már elkezdett hideget-meleget is kapni az idén is "ultrapixeles" és alacsony megapixel-számú kamera; már látható, hogy ez lehet az M8 Achilles-ína.
a kasztni: anyagfetisisztáknak kötelező: a ház 80%-a alumínium, és ráadásul még szép is. Nekem személy szerint kicsit visszalépésnek tűnik a formanyelvben a legömbölyített élek visszatérése, de így is nagyon tetszetős lett a készülék. Plusz jó hír, hogy a HTC is átállt az Androidba a 4.0 óta beépített szoftveres gombokra, így a nagyok közül egyedül a Samsung fárasztja továbbra is hardveres gombokkal a felhasználókat, ami előrelépés.
a tok: a galaxy S4 bemutatása óta hagyomány lett, hogy valami extravagáns tokkal is fel kel dobni az újonnan bemutatott készülékeket (ez alól még az Apple sem volt kivétel az 5c anyagtakarékos színes tokjaival), itt egy bájos retro-külsejű pontmátrixos hatású értesítős tokot kaphatunk a telefonhoz - mondjuk az 50 dolláros ár egy kicsit erős hozzá, de nyilván meg kel fizetni a minőséget...
a BlinkFeed: a HTC nem adta fel a kezdőképernyőbe behegesztett hírfolyamot, viszont a jó hír, hogy megnyitják a külső fejlesztők számára, ezzel gyakorlatilag elindítva a Google Now-sodás útján a BlinkFeedet, ugyanis az elkezd majd Foursquare-ajánlatokkal, fitnesz-statisztikákkal és ki tudja mikkel bombázni minket. Ez mindkét irányba hajolhat, a gyakorlat dönti majd el, hogy a jobb újítások közé tartozik-e.
oh, and one more thing...
Még egy kisebb dolog a Google háza tájáról: a Wear körüli nagy izgalomban bizonyára aggódtak páran a cégnél, hogy a másik viselhető kütyü, a Glass egész kimegy az emberek fejéből, ezért egyrészt kiadtak egy listát a 10 leggyakoribb Glass-hiedelemről (olyan mítoszok cáfolatával, mint "a Glass elvonja a figyelmem a világról", "a Glass mindent felvesz, amit látok" és "a Glass-használók mind techno-fetisiszta geekek"), aztán mellékesen bejelentette, hogy összefogott a Luxottica csoporttal, amihez pl. a Ray-Ban, az Oakley vagy az Arnette is tartozik. Ez egyfelől azt jelenti, hogy a boltok polcaira (egyszer, a közelebbről meg nem nevezett jövőben) nem afféle geek-kütyüként, hanem menő márkás divatcikkekként fognak megérkezni az okosszemüvegek, másfelől pedig, hogy a Luxottica nem csak a szemüvegek megtervezésében, hanem a terjesztésükben is segíteni fog, így könnyen lehet, hogy a Glass nem a mobil- és műszaki boltok, hanem a luxus-szemüvegszalonok portékájaként jelenik majd meg a piacon.
Mit mondhatnánk? "The future's so bright, I gotta wear shades."
Közlemény: Lehet, hogy te készíted majd el az Androlib új dizájnját? Ha érzel magadban elég kreatív energiát és pozitív vibrációt, nevezz be a pályázatunkra!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.